معرفی کلینیک بسته بندی مواد غذایی ایران (a

ارتباط مناسب محققان و صنایع از اموری است که کلیه مسئولین محترم و مدیران دلسوز کشور همیشه بر آن تاکید داشته و در انجام آن اهتمام ورزیده اند. ارتباطی که اگر بتوانیم بر انجام صحیح آن توفیق یابیم زمینهساز موفقیت بیشتر صنایع در جهت نیل به اهداف مورد نظر در سند چشمانداز بیست ساله توسعه کشور عزیزمان ایران خواهد بود.

در دنیای صنعتی امروز اهمیت و نقش بسته بندی به عنوان واسطه بین تکنولوژی ومصرف کننده بر کسی پوشیده نیست. تحقیقات انجام شده نیز موید تاثیر شگرف صنعت بسته بندی در افزایش فروش بویژه کسب سود بیشتر برای واحدهای تولیدی است. عدم توجه به بسته بندی بدون شک لطمات و خسارات جبران ناپذیری را می تواند به همراه داشته و تلاش خستگی ناپذیر تولید کنندگان ما را در بخش تولید حتی با استفاده از مواداولیه مرغوب کم رنگ و یا بی ثمر نماید. در حال حاضر به علت عدم وجود یک مرکز تخصصی قوی در زمینه بسته بندی که ارتباط مناسب با صنعت داشته باشد تولید کنندگان خود در رفع مشکلات بسته بندی می کوشند و این امر هزینه زیادی را در پی داشته است .

در شهریور ماه 1383 طی مراسمی از کلینیک بسته بندی مواد غذائی ایران (ICFP) برای حل مشکل فوق در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان اولین کلینیک بسته بندی کشور رونمائی شد. در ادامه این کلینیک مراحل اولیه رشد خود را در پارک علم و فناوری خراسان رضوی طی نموده و در حال حاضر با استقرار در شهرک فناوری صنایع غذائی و بیوتکنولوژی شمال شرق کشور تصمیم بر آن است تا دامنه فعالیت کاری خود را گسترش دهد.

در این کلینیک تلاش اصلی آن است که با نهادينه‌کردن فرهنگ استفاده از خدمات کلينيکي، بستر و فضايي مناسب جهت بررسي فني- علمي مسائل و مشكلات صنایع در زمینه بسته بندی به‌ صورت كاملاً‌ كاربردي را مهيا نموده تا هنگام بروز مشکل، تولید کنندگان به بانک جامع اطلاعات صنایع بسته بندی , مشاورين کارآزموده آزمایشگاه های مجهز(داخلی و خارجی) و صنعتگران زبده دسترسی داشته و نيازهاي واحد توليدي خود را در زمينه های متنوع بسته بندي با هزينه کمتر و کيفيت مطلوبتر بر طرف نمایند.

تعریف واژه کلینیک (b

تعریف لغت کلینیک در فرهنگ لغت فارسی به شرح ذیل است:

فرهنگ لغت معین

ساختمان یا بخشی در بیمارستان یا مراکز بهداشتی - درمانی که به درمان بیماران یا مراقبت پزشکی از بیماران سرپایی اختصاص داشته باشد، درمانگاه . (فره ). ۲ - (ص .) بالینی

لغتنامه دهخدا

1-مطب. محکمه. 2-درمانگاه. 3-(ص ) بالینی : امراض کلینیک (بیماریهای بالینی ).

فرهنگ فارسی عمید

۱. درمانگاه
۲. محلی دارای تجهیزات در یک رشتۀ خاص برای درمان بیماران مربوط به آن رشته.
۳. بیمارستانی که در آن دانشجویان پزشکی تحت آموزش بالینی قرار می گیرند.

تعریف لغت کلینیک (Clinic) در فرهنگ لغت انگلیسی به شرح ذیل است:

1. Cambridge dictionary I. a building or part of a hospital where people go for medical care or advice
II. instruction to a group of people in a particular subject, activity, or sport
2. Oxford dictionary
I. An establishment or hospital department where outpatients are given medical treatment or advice, especially of a specialist nature.
II. A conference or short course on a particular subject.

تعریف کلینیک تخصصی بسته بندی مواد غذایی ایران

مجموعه چند وجهی که دارای بخش های مختلف در جهت ارائه خدمات مشاوره ای، درمانی، آموزشی در صنعت غذا می باشد.

تعریف بسته بندی (c

در استاندارد انگلستان واژه بسته بندی بعنوان هنر یا عملیات مورد استفاده در آماده سازی کالا برای حمل، نگهداری و یا تحویل به مشتری تعریف شده است و در تعریفی ساده تر می توان بسته بندی را به ظرفی گفت که مظروفی را در خود جای می دهد. لیکن بهترین تعریف برای واژه بسته بندی توسط Paine در ۱۹۶۲ داده شده است که امروزه نیز این تعریف بعنوان کاملترین تعریف برای بسته بندی کاربرد دارد و به گفته ی آقای Paine بسته بندی عبارتست از:

۱ - یک سیستم که زمان تهیه کالا را جهت انتقال، توزیع، ذخیره، خرده فروشی و مصرف کاهش می دهد.

۲ - یک مفهوم تضمین کننده برای تحویل مطمئن کالا به آخرین مصرف کننده در شرایط مطلوب و با حداقل هزینه است.

۳- یک عمل فنی اقتصادی است که هزینه تحویل کالا را به حداقل می رساند در حالیکه فروش و در نتیجه سود حاصل از آن را به بالاترین حد افزایش می دهد. و در تعریفی ساده تر بسته بندی را می‌توان پوششی از یک سیستم که اصطلاحات کالا نامیده می شود دانست و اگر بخواهیم تحول در مفهوم بسته‌بندی را از گذشته های دور تا به امروز ارزیابی کنیم باید گفت در گذشته دور پوشش بسته بندی کالاها فقط دارای یک جنبه حفاظت و نگهداری بود که نقش آن مقابله با مجموعه مخاطرات فیزیکی، شیمیائی، شرایط حمل و نقل، انبار، و ... بوده است. اما پس از انقلاب صنعتی پوششی بسته بندی از جنبه ارتباطی - تبلیغاتی که به دلیل رقابت‌های فشرده تجاری و پاسخ به نیازهای مصرف کنندگان مطرح شده بود مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر پوشش بسته بندی هر دو نقش حفاظتی و تبلیغاتی را ایفا می‌کند و به عبارت دیگر بسته بندی وظیفه انتقال پیام تکنولوژی به مصرف کننده را دارد و واسطه ای است میان تکنولوژی و افراد مصرف کننده.