English / Persian
امروز شنبه 30 دی 1396
بسته‌بندی، حلقه مفقوده در چرخه صادرات
شهرک فناوری
گروه کارخانجات پارت لاستیک
دپارتمان طراحی گرافیک کلینیک بسته بندیکانال تلگرام کلینیک تخصصی بسته بندی مواد غذایی ایرانافزایش ماندگاری محصولات غذایی - فیلم های پلاستیکی چندلایهفودصنعت

آمار بازدیدکنندگان

کلینیک بسته بندی مواد غذایی ایاران - بسته بندی یکی از چالش‌های اصلی صادرات غیرنفتی ایران به‌ویژه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی است. در نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران با عنوان «نقش بسته‌بندی در حلقه توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی» بررسی شد تا تمهیداتی برای ارتقای کیفیت بسته بندی اندیشیده شود.

این نشست تخصصی با حضور محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، فعالان اقتصادی و سخنرانی شاهرخ شجری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی و محمود بازاری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، شاهرخ شجری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در این نشست درباره نقش بسته‌بندی در تجارت جهانی محصولات کشاورزی گزارش ارائه داد که در آن، ضمن تشریع روند حجمی و ارزشی صادرات محصولات کشاورزی در ماه‌های اخیر، عوامل مؤثر بر صادرات این محصولات نیز بررسی شده بود.

شجری همچنین در گزارش خود، به مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و چالش‌های کلان این حوزه پرداخت و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد موانع غیرتعرفه ای به دلیل عدم توافق‌های گمرکی، بهداشتی و بهداشت گیاهی مانند SPS و TBT و همچنین تعرفه‌های بالا و عدم عضویت در WTOاز اصلی‌ترین موانع تجاری برای صادرات محصولات کشاورزی از ایران بوده است.

به گفته او مشکلات مالی در حوزه‌های بیمه، نرخ ارز، نوسانات آن و همچنین انتقالات بین‌بانکی در کنار بالا بودن نسبت قیمت داخلی محصولات نسبت به خارج و همچنین بالا بودن ریسک‌های تجاری در این حوزه از چالش‌های کلان صادرات محصولات کشاورزی است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی هزینه بالای حمل‌ونقل، لجستیک و انبارداری مناسب در کنار حضور محدود شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل و همچنین نبود یا کمبود ترانزیت هوایی (کارگو) و کمبود کانتینرهای یخچال دار را ازجمله  مشکلات مربوط به حوزه زیرساخت و خدمات بازرگانی در صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد.

در ادامه، محمود بازاری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت، گزارشی با موضوع «حلقه گمشده جهت تبدیل محصولات کشاورزی به صنایع غذایی و ایده‌های ناب جهت تکمیل چرخه صادرات و صنایع تبدیلی» ارائه داد.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت گفت: طبق روال و سنوات گذشته اگر به صادرات صنایع کشاورزی دقت کنیم، می‌بینیم که صادرات میوه و سبزی‌جات به علت خطر فاسدشدن و کوتاه بودن دوره نگهداری آن و کمبود امکانات نگهداری و صادرات این موارد در هیچ دوره‌ای روند صعودی نداشته یا ثابت مانده و حتی در برخی دوره‌ها کاهش نیز داشته است.

بازاری ادامه داد: در این میان برای اقلامی مانند گندم، برنج و … نیز ایران همیشه واردکننده آن بوده و امکانی برای صادرات این اقلام وجود نداشته است ازاین‌رو به علت وجود امکانات پایین در صادرات میوه تازه کشاورزان و تولیدکنندگان اقدام به صادرات میوه‌های خشک‌شده یا همان خشکبار روی آورده‌اند.

او تصریح کرد: در این میان حجم صادرات این دسته از محصولات کشاورزی یعنی خشکبار با توجه به معیارهای متفاوتی در بازار مانند نرخ ارز، قیمت جهانی این محصولات در دنیا و کشورهای دیگری که این محصولات را دارند، شرایط جوی مناطق این محصولات و حجم قابل ارائه این محصولات برای یک سال همگی باعث شده‌اند که صادرات خشکبار هر سال افزایش یا کاهش داشته باشد، ولی روند کلی آن در یک دوره ۱۰ ساله رو به کاهش بوده است.

بازاری با اشاره به وضعیت جوی حاکم بر کل دنیا یا همان Global Warming و وضعیت جوی ایران و مشکل کم‌آبی اظهار کرد: در این شرایط پیش‌بینی می‌شود که محصولات کشاورزی که خشکبار از آن حاصل می‌شود با کاهش چشمگیری در مواجه شوند که این امر به علت تقاضای موجود باعث افزایش قیمت می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ادامه داد: افزایش قیمت این محصولات باعث خواهد شد که مشتریان سراسر دنیا از کشورهای دیگری که این محصولات را باقیمت پایین‌تری دارند تهیه کنند و کشورهای رقیب با توجه به بالا رفتن این محصولات در ایران محصولات خود را با سود بهتری به فروش برسانند.

بازاری پیرو این استدلال، گفت: برای حل این مشکل یا پیشگیری از به وجود آمدن این مشکل به نظر می‌رسد از محصولات خشکبار باید به شکلی دیگر استفاده کنیم و به نحوی با ایجاد ارزش‌افزوده در آنها و با یک فراوری مدرن آن را از محصولات خام کشاورزی خارج و تبدیل به یک سری محصول خاص که در دسته صنایع غذایی جای خواهد گرفت تبدیل کنیم و این همان حلقه گمشده‌ای است که در حال حاضر وجود ندارد تا ارتباط بین محصولات کشاورزی و صنایع غذایی را برقرار کند.

به عقیده او محصولات کشاورزی فله و خام باید به محصولات بسته‌بندی شده و فراوری‌شده در صنایع غذایی تبدیل شوند و این تنها راه نجات صادرات خشکبار ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقلام صادرات غیرنفتی است.

علی شریعتی، رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران، پس از اتمام این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: این نشست در راستای کمک به توسعه صادرات غیرنفتی به‌ویژه محصولات کشاورزی و غذایی به‌عنوان یکی از رویکردهای اصلی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران برگزار شد چراکه قرار است حلقه‌های مختلف چرخه کمک به توسعه صادرات مورد بررسی قرار بگیرد که اولین حلقه این چرخه بحث بسته‌بندی محصولات است.

رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران بسته‌بندی را مهم‌ترین بخش در ایجاد ارزش‌افزوده عنوان کرد و افزود: یکی از رویکردهایی که در این نشست برای بسته‌بندی مورد بحث قرار گرفت، رویکردهای نوین بسته‌بندی محصولات کشاورزی و خشکبار در احجام کوچک بود که واکاوی شد.

شریعتی ادامه داد: بحث نقش نانوتکنولوژی‌ها در بسته‌بندی‌های نانو به‌ویژه در بحث نهاده‌های کشاورزی، و استفاده از نانوتک‌ها ازجمله موارد دیگری بود که مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته او، محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست حضور داشت که درباره بحث باقی‌مانده سموم در محصول و مراحل برداشت و قبل از برداشت توصیه‌هایی ارائه داد.

طبق اظهار نظر شریعتی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی این بود که در کنار موز، دیگر میوه‌های گرمسیری مانند آناناس و انبه نیز که در ایران کشت نمی‌شوند به مقوله واردات در ازای صادرات سیب اضافه شوند و تعرفه واردات موز نیز به ۲۶ درصد افزایش یابد تا تشویقی برای صادرات سیب از ایران باشد.

رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران در ادامه به دستاوردهای این نشست اشاره کرد و گفت: دو بحث جداگانه درباره بسته‌بندی سیب و خرما در این نشست شکل گرفت و مقرر شد با توجه به اینکه برخی از فعالان اقتصادی، ماشین‌آلات مدرنی را برای بسته‌بندی وارد کرده‌اند و به‌صورت انفرادی از آن استفاده می‌کنند، تمهیداتی برای تقسیم ظرفیت خالی این دستگاه‌ها بین فعالان اقتصادی اندیشیده شود.

شریعتی افزود: بر این اساس مقرر شد کارگروه‌های کالایی مانند میز سیب، میز خرما و دیگر محصولات در استان‌های مختلف ایجاد شود تا شرایطی برای تقسیم ظرفیت خالی این دستگاه‌ها به‌صورت مشارکت اقتصادی فراهم شود و همه فعالان عرضه صادرات محصولات غذایی بتوانند برای بسته‌بندی مدرن محصولات غذایی صادراتی، از ظرفیت خالی این ماشین‌آلات بهره‌مند شوند و صاحبان این دستگاه‌ها نیز از محل ارائه این خدمات نفع ببرند.


جستجوی پیشرفته

کتب و مقالات علمی
صنایع بسته بندی و غذایی

خبرنامه: ثبت ایمیل

فرش پلاس( بسته بندی میوه و سبزی)