English / Persian
امروز شنبه 1 اردیبهشت 1397
با سلام میخواستم مراحل کامل گرفتن مجوز تولید یک کارگاه بسته بندی حبوبات را سوال کنم (از صفر تا 100 کار)
شهرک فناوری
گروه کارخانجات پارت لاستیک
دپارتمان طراحی گرافیک کلینیک بسته بندیکانال تلگرام کلینیک تخصصی بسته بندی مواد غذایی ایرانافزایش ماندگاری محصولات غذایی - فیلم های پلاستیکی چندلایهفودصنعت

آمار بازدیدکنندگان

کاربر گرامی :  شما می توانید سئوالات مورد نظر خود را در زمینه های متنوع بسته بندی ازطریق منوی تماس یا ما به این

 کلینیک منعکس و پاسخ های متعدد در خصوص سئوال مطروحه را از طریق همین سایت مشاهده فرمائید

شنبه 29 خرداد 1395
 مریم فتحی فر

روند رو به رشد تعداد واحدهاي توليدي صنايع غذايي و آشاميدني و ايجاد تغييرات در تكنولوژي و تنوع و گوناگوني محصولات توليدي ، سبب گرديد تا اداره كل نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي از سال ۱۳۸۱ اقدام به تدوين مقررات و ضوابط جديد متناسب با علم روز غذا نمايد. به اين منظور تدوين ضوابط مذكور شامل حداقل ضوابط تاسيس و بهره برداري كارخانجات مختلف غذايي تا سال ۱۳۸۴ ادامه يافت وليكن از تير ماه سال ۱۳۸۵ سياست تدوين ضوابط تغيير و مقرر گرديد ضوابط فني و بهداشتي براي تاسيس و بهره برداري واحدهاي توليد و بسته بندي مواد غذايي بصورت ضابطه اي كلي تدوين گرديده وساير موارد از جمله تجهيزات خط توليد، آزمايشگاه و ضوابط بهداشتي اختصاصي براي توليد هر محصول درضوابط جداگانه اي  تدوين و به تصويب برسد.

براي هماهنگي با توسعه جهاني، ضوابط در مواقع لزوم اصلاح خواهد شد بدين منظور پيشنهادات مطروحه توسط كارشناسان اداره كل مورد بررسي قرار گرفته و پس از تائيد، ضابطه اصلاح شده از طريق واحد اطلاع رساني به اطلاع عموم خواهد رسيد.

شايان ذكر است كه ضوابط برروي سايت معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت( www.fda.ir) موجود مي باشد.

 لازم به ذكر است كه موارد مندرج در كادر به عنوان توصيه مي باشند.

۱- مقدمه

با توجه به اهميت روز افزون بسته بندي در صنايع غذايي و نقش آن در حفظ كيفيت و سلامت محصول، قانونمند شدن و ضابطه مند شدن آماده سازي و بسته بندي انواع حبوبات و غلات از اهميت خاصي برخوردار است. لذا در تدوين اين ضوابط تلاش گرديده است كه حداقل نيازهاي تكنولوژيك و اصول بهداشتي براي آماده سازي و بسته بندي اين محصولات درنظر گرفته شود تا از توليد محصولي سالم و بهداشتي و قابل عرضه در بازارهاي داخلي و خارجي اطمينان حاصل گردد.

۲- هدف

            هدف از تدوين اين ضوابط تعيين حداقل ضوابط فني وبهداشتي واحدهاي توليد ، آماده سازي* و بسته بندي انواع حبوبات و غلات مي باشد

۳- دامنه كاربرد

            اين ضوابط درمورد واحد هاي آماده سازي و بسته بندي انواع حبوبات و غلات كاربرد دارد و جهت تاسيس  كارخانه ضوابط فني و بهداشتي ذكر شده در GMP عمومي نيز بايد مد نظر قرار گيرد.

تعاريف و اصطلاحات

- حبوبات

منظور از حبوبات، دانه هاي رسيده ارقام عدس، لوبيا ، نخود، ماش وباقلا مي باشد.

- لوبيا

 منظور از لوبيا دانه رسيده ارقام مختلف گياه گونه Phaseolus vulgaris‌ از خانواده Leguminosae  مي باشد و شامل ارقام مختلف لوبياي سفيد ، لوبياي قرمز، لوبياي چيتي و لوبياي چشم بلبلي و سويا مي باشد (  مطابق با آخرين تجديد نظراستاندارد ملي ايران به شماره ۲۸) 

ياد آوري

لوبياي چشم بلبلي از جنس Vigna به نام Vigna sensis‌  مي باشد.

- نخود

نخود دانه گياهي است يكساله با نام علمي Cicer arientinum از خانواده Leguminosae  كه دو لپه بوده و لپه ها به وسيله پوسته اي كامل به يكديگر چسبيده اند . نخود از ديد رنگ و شكل ( اندازه ) به دو گروه زير تقسيم مي شود

نخود هايي كه در اين گروه قرار دارند. اكثراً داراي پوست زرد يا كرم رنگ و عموماً دانه درشت هستند. اين نخود ها در ايران به نخود سفيد معروف هستند .ب- نخود تيپ دسي ( Dsi)‌         

            نخودهايي كه دراين گروه قرار دارند. اكثراً داراي پوست رنگين ( قهوهاي مايل به قرمز يا سياه ) و معمولاً دانه هاي ريز هستند و براي تهيه لپه مصرف مي شوند. ( مطابق با آخرين تجديد نظر استاندارد ملي ايران به شماره ۹۶ )

- لپه

            منظور از لپه ، لپه نخود است كه عبارتست ازنيمه دانه رسيده و پوست گرفته رقم هاي ويژه اي از گياه نخود با نام علمي Cicer arientinum‌  از خانواده Leguminosae  ( مطابق با آخرين تجديد نظر استاندارد ملي ايران به شماره ۹۷ )

- عدس

            به دانه گياه عدس بانام علمي Lens esculenta moene از خانواده Leguminosae گفته مي شود. كه دولپه بوده و لپه ها به وسيله پوسته اي به يكديگر چسبيده اند. عدس ارقام مختلف، از نظر رنگ و اندازه متفاوت مي باشند. ( مطابق با آخرين تجديد نظراستاندارد ملي ايران به شماره ۲۷ )

 - ماش

            دانه گياهي با نام علمي .Vicia sativa l  از خانواده Leguminnosea مي باشد  ( مطابق با آخرين تجديد نظر استاندارد ملي ايران به شماره ۹۹ )

- باقلاي خشك

            منظور از باقلا، دانه ارقام مختلف گياه .Vicia faba l‌ از خانواده leguminosae‌ مي باشد كه درمراحل مختلفي از رشد برداشت شده وبه منظور نگهداري و مصرف به صور زير خشك و عرضه    مي شود.

- باقلاي سبز با پوست

            منظور دانه اي است كه قبل از رسيدن كامل هنگامي كه رنگ دانه آن سبز است برداشت شده ، پس از بيرون آوردن دانه ها از غلاف با پوست روي دانه خشك مي شود.

- باقلاي سبز بدون پوست

            منظور دانه اي است كه قبل از رسيدن كامل برداشت شده و پس از بيرون آوردن دانه ها از غلاف، پوست روي دانه را نيز جدا كرده و بدون پوست روي دانه خشك مي شود و مي تواند به صورت درسته يا لپه باشد.

- باقلاي رسيده

            منظور دانه اي است كه به رشد كامل رسيده ، رنگ آن زرد شده و پس از خارج كردن دانه ها از غلاف با پوست يا بدون پوست به صورت درسته يا لپه خشك شده باشد ( مطابق با آخرين تجديد نظر استاندارد ملي ايران به شماره ۹۸  )

- غلات

            غلات به دانه هاي گياهاني از خانواده Gramineae گفته مي شود كه شامل گندم، برنج، ذرت، جو، چاودار، ارزن و يولاف مي باشد.

- گندم پوست كنده

            گندم پوست كنده دانه گونه هاي گياهي از جنس Triticum‌ از خانواده Gramineae مي باشد كه قسمتي از پوست خارجي آن گرفته شده و داراي ويژگيهاي مطابق  با آخرين تجديد نظر استاندارد ملي ايران به شماره ۲۵۲۳ باشد.

- جو پوست كنده

            جو پوست كنده دانه گونه هاي گياهي از جنس Hor

  
شنبه 29 خرداد 1395
 مریم فتحی فر

علاوه بر همه پاسخ های ارسالی، توجه سوال کننده محترم را به حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای آماده سازی و بسته بندی حبوبات و غلات تهیه شده در معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت با کد مدرک  Fdop6071v2 جلب می نمایم

 

 

  
شنبه 3 خرداد 1393
 بهنام فیوضی

مراحل و مدارک مورد نیاز جهت صدور شناسه نظارت برای کارگاه های تولیدی مواد غذایی

1-درخواست کارگاه تولیدی مبنی بر ارسال مدارک لازم جهت صدور یا تمدید شناسه نظارت برای کارگاه های تولیدی مواد غذایی

2-تصویر برابر اصل جواز کسب از اتحادیه صنفی مربوطه

3-تصویر آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی و تصویر آگهی آخرین تغییرات

4-تصدیق ثبت نام تجاری محصول

5-نقشه واحد تولیدی با مقیاس 200/1

6- کروکی آدرس و نشانی واحد تولیدی

7-درخواست صدور شناسه نظارت تایپ شده که به تایید مسئول فنی رسیده باشد

8-طرح اتیکت محصول

9-در صورت عدم وجود آزمایشگاه در محل تولید عقد قرارداد با آزمایشگاه مورد تایید

10-ارائه لیست تجهیزات و لوازم آزمایشگاه

11-تعهد نامه رعایت نکات برچسب گذاری

12-تعهد مدیریت واحد در خصوص عدم وجود واحدهای آلاینده در حریم قانونی واحد تولیدی

13-تاییدیه آب مصرفی از مراکز بهداشت

14-فرم OC-02     تکمیل شده

15- حواله بانکی هزینه صدور شناسه نظارت

16- معرفی مسئول فنی واجد شرایط

reference:www.mums.ac.ir

  
یک شنبه 19 آبان 1392
 شکوفه پورابراهیم

مرجعه به اداره بهداشت استان و دریافت مجوز مربوطه

مراجعه به ادره صنایع درخواست مجوزتاسیس و دریافت و تکمیل فرم های مربوطه توسط کارشناس ذیربط

 بررسی توسط اداره صنایع

دریافت موافقت اصولی از اداره صنایع

استعلام از سازمان های دولتی  جهت تامین محل مناسب (خرید زمین یا بهره گیری از ساختمان ها وتاسیسات موجود) سازمان های دولتی : شهرداری یا دفتر فنی استانداری ،اداره راه و ترابری،اداره جنگلداری،اداره کشاورزی،اداره ارشاد اسلامی واحد میراث فرهنگی ، هیئت مرکزی واگذاری زمین

احداث بنا و خرید ماشین آلات

دریافت جواز تاسیس

 مراجعه به جهاد کشاورزی

نصب و راه اندازی ماشین آلات

مراجعه به اداره استاندارد جهت بازدید وارائه مجوز استاندارد فضاهای ساخته شده و ماشین آلات و چیدمان خط بسته بندی

در خواست پروانه بهره برداری از اداره صنایع

بازدید کارشناسان اداره محیط زیست (انجام 50 %عملیات اجرایی سیستم فاضلاب) و اداره کل کار و امور اجتماعی (رعایت مسائل بهداشت وحفاظت کار مثل نور صدا سرویس های رفاهی و...)

تایید اداره صنایع و صدور  پروانه بهره برداری

در خواست پروانه مسئول فنی و درخواست پروانه بهره برداری از اداره نظارت مواد غذایی

بررسی کارشناسان اداره نظارت (رعایت مساحت شرایط مناسب ساختمانی انیار ها سالن بسته بندی و...)

صدور پروانه پهره بردار ی

درخواست پروانه ساخت از اداره نظارت

تولید آزمایشی محصول

درخواست مهر اداره استاندارد (اختیاری یا اجباری )

بازرسی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و تایید مراحل بسته بندی (انجام نمونه گیری روش آزمون )و اعطای مهر استاندارد

حداقل سرمایه مورد نیاز:

یک فضای حدودا 40  تا 200 متری      

یک عدد دستگاه شیرینگ(2.5 میلیون تومان )

تعداد 1000 عدد (بسته به تولید اولیه ) ظرف یا بسته بندی  پلاستیکی مورد نظر

تعداد 1000 عدد لیبل (25 هزار تومان )

هزینه های جانبی بسته بندی(300 هزار تومان)

منابع:

 سایت معاونت غذا و دارو

 سایت بهداشت محیط ایران

  
سه شنبه 18 تیر 1392
 الهام انصاری فر

هدف از تدوین این مجموعه ارائه ضوابط، مقررات قوانین مربوط به صدور پروانه های بهداشتی (‌تاسیس، مسئول فنی ،بهره برداری، ساخت) و مجوزهای گشایش و ترخیص کالاهای وارداتی بمنظور اطلاع رسانی متقاضیان و آشنایی بیشتر آنان در تهیه مدارک لازم و تسریع بیشتر در انجام این امور و همچنین ایجاد وحدت رویه اجرایی در تمام دانشگاههای علوم پزشکی سراسرکشور، می باشد. امید است برای همکاران محترم و تمام مراجعین و متقاضیان مفید واقع شود.

تعاریف: مجوز بهداشتی به پروانه تاسیس، مسئول فنی ،بهره برداری و ساخت، همچنین مجوز ورود، ترخیص و صادرات محصولات مشمول قانون مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی بهداشتی، اطلاق می شود.

 1- پروانه تاسیس:‌ به مجوزی اطلاق می شود که پس از صدور پروانه بهره برداری صنعتی یا کارت شناسائی یا پروانه گواهی فعالیت صنعتی از وزارت صنایع یا جهاد و براساس اصول و ضوابط مربوطه، که قبلا هماهنگ شده است، توسط معاونت غذا ودارودانشگاه، صادر می شود.

2-پروانه مسئول فنی: مسئول فنی به فردی اطلاق می شود که دارای شرایط لازم جهت کنترل و نظارت بر تولید، در کارگاهها و کارخانجات، با مدارک تحصیلی حداقل، کارشناسی باشد. موسسات مشمول قانون در زمان اخذ پروانه ساخت، بایستی دارای مسئول فنی تائید شده از طرف معاونت غذا و دارو دانشگاه بوده، و پروانه مسئولیت فنی را اخذ کرده باشند.

3 -پروانه بهره برداری: برای واحد تولیدی، درصورت داشتن شرایط و ضوابط، از نظر تجهیزات و امکانات و پس از صدور پروانه تاسیس ومسئول فنی، صادر می شود.

4-پروانه ساخت: پروانه ساخت به مجوزی اطلاق می شود که فرمول ساخت تایید شده از طرف اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی در آن درج شده و زمانی صادر می شود که پروانه های تاسیس، مسئول فنی و بهره برداری صادر شده باشد.

5-مجوز ورود کالا: مجوز است که بر طبق مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی و در صورت تکمیل مدارک مربوطه، توسط اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی و یا ادارات تابعه، برحسب مورد، پس از طی مراحل قانونی و بررسی های لازم، صادر می شود و در واقع موافقت اولیه برای ورود کالای مورد نظر، به کشورمی باشد.

6-مجوز ترخیص کالا: مجوزی است که پس از ورود کالا به گمرکات کشور و پس از تائید قابلیت مصرف و طی مراحل قانونی، برابر مقررات مربوطه، صادر می شود.

 

مدارک لازم جهت صدور پروانه تاسیس و بهره برداری:

1- درخواست کتبی به عنوان اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی مربوطه

2- ارائه تصویر پشت و روی برابر اصل شده پروانه بهره برداری معتبر از وزارت صنایع یا ادارات تابعه یا در موارد مربوطه، از وزارت جهاد .

 3- تکمیل و ارائه فرم تاسیس ( که توسط اداره نظارت، تحویل متقاضی می شود. ضمنا کلیه صفحات فرم مذکور، پس از تکمیل، باید به تایید مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی رسیده و ممهور به مهر دانشگاه مربوطه باشد.)

 4- نشانی کامل محل ( با رسم کروکی )

 5- ارائه کروکی نقشه محل با ذکر متراژ کلیه قسمتهای مختلف ( سالن تولید، بسته بندی، انبار مواد اولیه، انبار محصولات ساخته شده، آزمایشگاه، سرویسهای بهداشتی کارگران و غیره). کروکی می بایست در محل توسط کارشناسان مربوطه بررسی و درصورت تائید، مهرو و امضاء شود.

 6- ارائه مدارک مربوط به ثبت شرکت ( اگر موسسه، شرکت باشد) و ارائه روزنامه رسمی،

 7- هرگونه تغییر نام، تغییر محل، تغییر نوع تولیدات و غیره لازم است در پروانه صادره از طرف اداره کل صنایع یا جهاد کشاورزی اصلاح و تصویر پشت و روی برابر اصل شده پروانه مزبور ارائه گردد.

 8- ارائه تصویر تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست ( بغیر از شهرهای صنعتی ) در پاره ای موارد با توجه به نوع محصول که اثرات سوء بر محیط اطراف داشته باشد.

9- ارائه تاییدیه بهداشتی در مورد سیستم آب و فاضلاب و سایر موارد مربوطه با توجه به نوع محصول و در صورت نیاز .

 10- بازدید از موسسه، جهت تکمیل فرم بهره برداری که می تواند همزمان با بررسی کروکی موضوع بند 5 باشد.

 11- تطبیق موسسه با حداقل ضوابط فنی و بهداشتی مربوط به هر نوع محصول .

  12- تائیدیه کارشناس و یا کارشناسان بازدید کننده درقسمت مربوطه، ضمنا کله نسخ باید ممهور به مهر اداره نظارت و مسئول مربوطه باشد.

 13- در مواقع اصلاح یا تغییر خطوط پروانه های تاسیس و بهره برداری، ارائه مدارک مربوطه به بندهای یکم، دوم، سوم، پنجم و نیز اصل پروانه ها تاسیس و بهره برداری، جهت اصلاح ضروریست .

 

مدارک لازم جهت صدور پروانه مسئول فنی:

الف مدارک تحویلی توسط موسسه:

1- ارائه تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از نظام وظیفه

 2- تصویر کلیه صفحات شناسنامه، یک نسخه

 3- تصویر مدارک تحصیلی ( ارائه درسی و واحدهای گذرانده شده در دوره تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در صورت نیاز)

 4 - پنج قطعه عکس 4x6 .

 5- مشمولین طرح نیروی انسانی، بایستی معافیت از طرح یا گواهی مبنی برگذراندن طرح مذکور را از اداره کل تامین نیروی انسانی، ارائه نمایند. ( فارغ التحصیلان از سال 58 به بعد مشمول طرح می باشند. )

 6- ارائه تاییدیه ارزش تحصیلی صادره توسط دانشگاه مربوطه، در مورد فارغ التحصیلان خارج از کشور، تاییدیه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، در مورد دانش آموختگان دانشگاه آزاد، تاییدیه از سازمان مرکزی دانشگاه واقع در خیابان پاسداران، نیستان نهم ضروریست .

 7- برای فارغ التحصیلان رشته های دبیری، در صورت کسب موافقت قبلی این اداره کل یا ارائه حکم قطعی بازنشستگی الزامیست .

 8- ارائه اصل پروانه مسئول فنی قبلی و استعفای قطعی ایشان، درخصوص موسساتی که مسئول فنی آنها، تغییر می کند الزامیست .

 9- ارائه گواهی طی دوره کارآموزی در صنعت مربوطه توسط مسئول فنی الزامی میباشد.

 10- مدارک فوق بانضمام نامه کتبی می بایست از طرف موسسه مربوطه، به اداره نظارت بر مواد غذایی مربوطه ارسال و طی آن، مسئول فنی را معرفی نمایند.

تبصره در مورد بند 8، چنانچه فرد واجد شرایط، قبلا مسئول فنی بوده و طی مدت یک ماه استعفا داده و از سوی موسسه دیگری معرفی می شود، گواهی عدم سوء پیشینه ارسال تاییدیه ارزش تحصیلی و ریز نمرات ضروری نمی باشد.

 

ب -  مدارکی که توسط ادارات تابعه، در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، پس از تائید و مطابقت با چارت مسئولین فنی، تکمیل خواهد شد:

1- اخذ کلیه مدارکی که در بند الف، اشاره شد.. 2- تحویل فرمهای مربوط به مسئولین فنی

2-1- برگ سوگند نامه مسئول فنی و موسسه و سرمایه گذار ( دارای تائیدیه امضاء توسط دفتر خانه اسناد رسمی )‌  2-2- قرارداد استخدامی بین کارخانه و مسئول فنی و برگ پرسشنامه مسئول فنی  تبصره- کلیه مدارک فوق، باید توسط مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی تائید شده و ممهور به مهر دانشگاه مربوط باشد.

 

مدارک لازم جهت صدور و تمدید پروانه ساخت:

1- دارا بودن پروانه تاسیس و بهره برداری و پروانه مسئول فنی

 2- تکمیل وارائه فرم درخواست صدور پروانه ساخت ( تکمیل و امضاء شده توسط مسئول فنی )

 3- ارائه فرم برچسب با مطالب مندرج بر روی آن

 4-ارائه تصدیق ثبت نام نهایی محصول

5- ارائه فیش بانکی، جهت صدور پروانه، مطابق تصویب نامه هیات وزیران که برحسب مورد اعلام می شود.

 6- درخصوص تمدید پروانه های ساخت ارائه اصل پروانه های ساخت، قبلی و رعایت مفاد بند 1 و 2 و 3 و 4 الزامی است.

 

مدارک لازم، جهت صدور مجوز واردات مواد اولیه غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی:

جهت ورود کالاهای مشمول ماده 16 قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی که برطبق مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی، ورود آنها بلامانع می باشد. ابتدا متقاضی مدارک ذیل را تکمیل و ارائه می نماید:

1- سه نسخه پیش فاکتور(پروفروما)‌ اصل، بانضمام دو برگ تصویر آن .

 2- اصل اوراق ثبت سفارش تکمیل شده بانظمام یک برگ تصویر صفحه اول آن

 3- آنالیز معتبر مرتبط با پروفرم کالا شامل مشخصات کامل فیزیکی، شیمیائی و در صورت لزوم، مشخصات میکروبی

 4- پیش نمونه درصورت لزوم

 5- درصورت داشتن سابقه ورود کالا با همان مشخصات قبلی ( تولید کننده و آنالیز کالا )‌، تصویر پیش فاکتور سابقه، ضمیمه میگردد ( در حال حاضر سابقه 2 سال قابل قبول است )‌چنانچه کالا (‌اسانس، رنگ، مواد افزودنی و نگهدارنده ) در یک واحد تولیدی خاص مورد مصرف دارد می بایستی تصویر پروانه ساخت، که نام کالای فوق در آن درج گردیده باشد، نیز ارائه گردد .

پس از بررسی آنالیز و مطابقت آن با استانداردهای ملی یا منابع معتبر خارجی از قبیل WHO و BP.USP و غیره، مجوز ورود، صادر خواهد شد.

 

مدارک لازم، جهت صدور مجوز ترخیص مواد اولیه غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی:

جهت صدور مجوز ترخیص، متقاضی می بایست، مدارک زیر را تکمیل و به اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی و یا ادارات نظارت تابعه ارائه نماید:

1- فاکتور کالا ( بانضمام یک برگ تصویر آن )‌

 2- اصل نسخه دوم متقاضی (‌ نسخه دوم پروفرم تایید شده در مرحله ورود )‌

3- اصل گواهی بهداشت و قابلیت مصرف مرتبط با فاکتور، که به تایید مقامات ذیصلاح بهداشتی کشور مبداء رسیده و ممهور به مهر سفارت جمهوری اسلامی ایران باشد.

 4- اصل برگ آنالیز، بانضمام یک برگ تصویر آن پس از بررسی مدارک و کنترل کلیه مشخصات، از گمرک ورودی اقدام به نموئه برداری گردیده و به همراه برگ آنالیز تایید شده، به آزمایشگاهای کنترل غذا و دارو، ارسال تا پس از مطابقت نمونه با آنالیز مربوطه، مجوز مصرف صادر شود.

 

ضوابط ورود کالاهای فرآیند شده غذایی، آرایشی و بهداشتی:

مدارک مورد نیاز:

الف ارائه اوراق ثبت سفارش ب ارائه اصل فرمولاسیون، با آنالیزکالا، به مهر و امضای تولید کننده، دارای مطالب زیر باشد:

1- با تاریخ جدید صادر شده و حاوی کلیه اطلاعات علمی مورد نیاز باشد .

2- درج نوع و شماره استاندارد بکار رفته در تولید کالا

ب- ارائه اصل پروفرم با امضای تولید کننده  د- ارائه اصل گواهی بهداشت و قابلیت مصرف در کشور مبداء، با تائید سفارت جمهوری اسلامی، در هنگام ترخیص با مشخصات ذیل:

1- شماره و تاریخ فاکتور 2- نام و مشخصات کامل کالا به همراه شماره سری ساخت

ج- هر واحد از کالاهای واردات، دارای مشخصات زیر به فارسی باشد:

تاریخ تولید و انقضاء، سری ساخت، فرمولاسیون، کشور تولید کننده و درصورت لزوم، دستور مصرف .

تبصره:‌ در صورتیکه کالاهای وارداتی، درایران دارای استاندارد ملی باشد، باید فرمولاسیون کالا، حداقل منطبق با استاندارد ملی بوده و چنانچه در موارد خاص، برای کالای وارداتی، استاندارد ملی تدوین نشده باشد، لازم است اطلاعات کامل و دقیق، توسط وارد کننده، ارائه و موضوع در کمیته علمی مربوطه، بررسی و تصمیم گیری شود.

 

نحوه صدور مجوزهای بهداشتی:

1-  پروانه تاسیس: پروانه تاسیس موسسات مشمول قانون، براساس پروانه های بهره برداری صنعتی که از طرف وزارت صنایع و یا جهاد کشاورزی صادر شده و تصویر برابر اصل شده آن همراه با سایرمدارک که قبلا اعلام شد، به این معاونت ارسال می شود و با توجه به رای کمیته فنی، مورخ 6/6/79 که به معاونت غذا ودارو دانشگاه تفویض اختیار گردیده، صادر می شود و در مواد خاص، در کمیته فنی مطرح و پس از تایید کمیته، صادر می گردد.

 

2-  پروانه بهره برداری:‌ پروانه بهره برداری، پس از صدور پروانه تاسیس، یا بطور همزمان و در صورت داشتن شرایط ضوابط مربوطه از نظر امکانات، ماشین آلات و تجهیزات و ارسال فرم بهره برداری و نیز تائید شرایط فنی و بهداشتی موسسه، در معاونت غذا و دارو دانشگاه صادر میشود.

پروانه مسئول فنی: پروانه مسئول فنی، پس از بررسی و تطبیق مدارک تحصیلی با چارت تصویب شده و با توجه به رای مورخ 6/6/79 و 17/7/79 کمیته فنی، که به مدیر کل اداره نظارت برمواد غذایی و بهداشتی تفویض اختیارشده، صادر میشود و در موارد خاص، در کمیته فنی مطرح و درصورت تائید صادر می گردد .

توضیح اینکه پروانه های تاسیس، بهره برداری و مسئول فنی، دارای یک شماره می باشند.

 

نحوه صدور و تمدید پروانه ساخت:

4- پروانه ساخت: پروانه ساخت موسسات مشمول قانون، پس از اخذ پروانه ها تاسیس، بهره برداری و مسئول فنی صادر میگردد. برای صدور پروانه ساخت موسسه بایستی از نظر فنی و بهداشتی، مورد تایید بوه و پس از مطابقت فرمول ساخت با استانداردها و ضوابط مربوط، پروانه ساخت صادر و از اولین سری تولید، نمونه برداری شده و پس از تایید آزمایشگاه، اجازه توزیع داده می شود

اعتبار پروانه های ساخت، در حال حاضر 5 سال از تاریخ صدور می باشد. در پروانه ساخت، نام محصول، مشخصات بسته بندی، وزن خالص، مواد متشکله، نام و مشخصات تولید کننده و . قید می گردد.

4-1-  تمدید پروانه ساخت: کلیه مراحل تمدید پروانه ساخت، همانند صدور پروانه ساخت است، که در بند 4 به آن اشاره شده است و برای تمدید پروانه ساخت، در صورتیکه فرمول مندرج در آن تفاوتی با فرمول قید شده در پروانه ساخت قبلی نداشته باشد دانشگاهها، می توانند راسا اقدام نمایند و چنانچه فرمول محصول، تغییر نماید. از طریق اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی، اقدام می شود.

4-2- تغییر فرمول مندرج در پروانه ساخت: در مورد محصولاتی که تغییر فرمول داشته باشند کلیه مراحل مندرج در بند 4 لازم الاجرا است .

4-3-تغییر اوزان و تغییر نام محصول: متقاضیانی که قصد تغییر در اوزان یک محصول را دارند، بایستی مراتب را به اداره کل نظارت یا ادارات نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی استانها، اعلام و مجوز دریافت نمایند. برای تغییر نام محصول، ارائه تصدیق ثبت نام جدید، اصل پروانه ساخت قبلی و فیش بانکی، برابر تصویب نامه هیات وزیران، الزامی است.

4-4- نحوه ارسال مدارک: به منظور تسریع در امر صدور پروانه های یاد شده و درصورت آمادگی، موسسه مربوطه می تواند، مدارک مربوط به تاسیس، بهره برداری، مسئول فنی و ساخت را، همزمان تکمیل و از طریق اداره نظارت مربوطه به اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی ارسال دارند، در غیر این صورت، پس از آمادگی در هر مرحله، درخواست صدور همان پروانه را بنماید.

5-   نحوه صدور مجوز چاپ برچسب: مجوز چاپ برچسب، برای محصولات مشمول قانون، که دارای پروانه ساخت معتبر بوده و از نظر فنی و بهداشتی نیز مورد تائید باشند، صادر می گردد. برابر ماده 11 قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی م برچسبهای محصولات مشمول قانون مذکور، بایستی دارای مشخصات زیر، به زبان فارسی و خوانا باشند:‌

1- نام و آدرس موسسه سازنده

2- نام محصول

  
چهارشنبه 12 تیر 1392
 رضا مورکیان

همانطور که دوستان بیان کردند مراحل اخذ مجوزهای لازم جهت تولید و بسته بندی مواد غذایی،آشامیدنی، آرایشی وبهداشتی بطور کلی شامل :

1- جواز تاسیس از سازمان جهاد کشاورزی و یا  صنعت ، معدن، تجارت (صنایع و معادن)

2- دریافت پروانه بهره برداری از جهاد و یا صنایع که از آن جواز تاسیس اخذ شده

3- دریافت پروانه تاسیس و بهره برداری از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو

4- معرفی مسئول فنی واجد شرایط و صدور پروانه مسئول فنی

5- ثبت نام تجاری و اقدام جهت اخذ پروانه بهداشتی ساخت از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت

6- البته در رابطه با حبوبات و برخد مواد غذایی سنتی بجای پروانه بهره برداری صنایع یا جهاد می توان از پروانه کسب استفاده کرد و بجای اخذ پروانه تاسیس و بهره برداری بهداشت و نیز پروانه ساخت از شناسه  نطارت بطور موقت استفاده کرد

مدارک مورد نیاز و شرایط لازم بر روی سایت معاونت غذا و دارو دانشگاههای علوم پزشکی قرار گرفته است از جمله به ادرس غذا دارو یزد:

ssu.ac.ir/ معاونت ها / معاونت غذا و دارو/ صدور پروانه/ غذایی

ضمنا قبل از هرگونه احداث بنا و یا اجاره بنا توصیه می شود حداقل ضوابط بهداشتی تاسیس و بهره برداری بسته بندی حبوبات که بر روی سایت سازمان غذا و دارو قرار دارد به دقت مطالعه نمایید که البته فایل آن را برای شما قرار دادم

 

 

  
پنج شنبه 23 خرداد 1392
 محمد امین میری

دوست عزیز شما میتوانید به جهاد کشاورزی شهرستان محل زندگی خود مراجعه کرده اما روال صدور جوازهاي صنايع كشاورزي در سازمان جهاد كشاورزي میتواند به شرح ذیل باشد:

فهرست مطالب
وظايف قانوني
اولويت هاي صنايع تبديلي و تكميلي در سال 1387
مراحل كلي احداث واحد صنعتي (كارخانه يا كارگاه)
مراحل  اخذ جواز تاسيس
شرايط عمومي متقاضيان جواز تاسيس
محدوديتهاي صدور جواز تاسيس
مدارك لازم براي صدور جواز تاسيس
مراحل صدور اصلاحيه جواز تاسيس
مراحل صدور تمديد جواز تاسيس
مراحل صدور پروانه بهره برداري
 اصلاحيه پروانه بهره برداري

ساير خدمات مديريت صنايع كشاورزي
 

 وظايف قانوني
با عنايت به  ماده 8 قانون تشكيل وزارت جهاد كشاورزي مصوب 1379 و همچنين تصويب نامه 39107 ـ 29/7/1383 هيئت وزيران و الحاقيه 20551-18/4/84، وزارت جهاد كشاورزي مي تواند نسبت به صدور جواز تاسيس و بهره برداري و توسعه براي طرحهاي صنايع تبديلي و تكميلي كشاورزي در مقياس كوچك اقدام نمايد.
بر اساس مصوبات مذكور مديريت صنايع كشاورزي عمدتا در زمينه تبديل و فرآوري محصولات كشاورزي فسادپذير فعاليت مي نمايد كه موارد ذيل را بر اساس كدهاي آيسيك شامل مي شود:

1- توليد و عمل آوري و حفاظت از فساد گوشت و محصولات گوشتي (كدهاي 1511)
2- عمل آوري و حفاظت از فساد آبزيان و محصولات حاصل از آبزيان (كدهاي 1512)
3- عمل آوري و حفاظت از فساد ميوه و سبزيجات (كدهاي 1513)
4- روغن كشي از دانه هاي روغني (قسمتي از كدهاي 1514)
5- فرآورده هاي لبني (كدهاي 1520)
6- ذرت خشك كني، پودر سبزيجات و ميوه جات، برنج كوبي و فرآوري برنج (قسمتي از كدهاي 1531)
7- صنايع تبديلي مرتبط با انواع ميوه، سبزي، صيفي، چاي، (محصولات حاصل از) تخم پرندگان و ساير حيوانات، (پاك كردن، درجه بندي و بسته بندي) حبوبات، انواع بذر و عسل طبيعي (قسمتي از كدهاي 1549)
8- توليد غذاي آماده براي حيوانات به استثناي كنسانتره و مكملهاي غذايي (قسمتي از كدهاي 1533)
9- كود از ضايعات كشاورزي و فضولات حيواني (قسمتي از كدهاي 2412)
10- انواع صنايع تبديلي خرما (كدهاي 15421330-15511130-15492436 و 15131445)
11- انواع عرقيات (عصاره و اسانس) گياهي (قسمتي از كدهاي 1549 و كدهاي 24231913-15541116-24231971)

 

 مراحل كلي احداث واحد صنعتي (كارخانه يا كارگاه)
1- اخذ جواز تاسيس
2- احداث واحد صنعتي
3- تمديد جواز تاسيس (در صورت نياز)
4-
 اصلاح جواز تاسيس (در صورت نياز)
5- اخذ
 پروانه بهره برداري
6- اخذ «موافقت با توسعه طرح» و «اصلاح پروانه بهره برداري» پس از اجراي توسعه (در صورت نياز)
7- استفاده از «ساير خدمات مديريت صنايع كشاورزي»


 

مراحل  اخذ جواز تاسيس
جواز تاسيس براي شروع كارهاي اجرايي و نصب ماشين آلات صادر مي گردد.
1- داشتن «شرايط عمومي متقاضيان جواز تاسيس»
2- انتخاب عنوان صنعت مورد نظر «نام محصولات صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي»
3- در نظر داشتن «محدوديتهاي صدور جواز تاسيس»
4- ارائه «مدارك لازم براي جواز تاسيس»
5- تكميل فرم «پرسشنامه جواز تاسيس»
6- تكميل فرم «مشخصات شركا»
7- ارائه موارد 4 تا 6 به صورت يكجا به مديريت صنايع كشاورزي استان (مستقيما يا از طريق شهرستان)
8- بررسي كلي توسط كارشناس و تهيه استعلامهاي لازم و پيگيري متقاضي براي اخذ جواب استعلامها و ارائه به كارشناس
9- بررسي و اصلاحات لازم توسط كارشناس مربوطه
10ـ در صورتي كه ارزش ماشين آلات خارجي طرح بالاتر از 500 هزار دلار (يا معادل آن در مورد ساير ارزها) باشد جهت بررسي و صدور جواز تاسيس به دفتر اداره كل صنايع تبديلي و تكميلي ارسال مي گردد (ادامه از رديف 13 .(
11ـ تهيه پيش نويس جواز توسط كارشناس و تايپ
12ـ تاييد جواز به ترتيب توسط كارشناس، رئيس اداره صنايع تبديلي، مديريت صنايع كشاورزي، معاون صنايع و توسعه روستايي و امضاي رياست محترم سازمان
13ـ ابطال تمبر به مبلغ يكصدهزار ريال توسط متقاضي در مديريت مالي سازمان
14ـ درج شماره و تاريخ جواز تاسيس و ارائه به متقاضي
15ـ ارسال رونوشت جواز تاسيس به سازمان كار و امور اجتماعي، محيط زيست، نظارت بر مواد غذايي يا دامپزشكي (حسب مورد)، مديريت جهاد كشاورزي شهرستان مربوطه و همچنين متقاضي جهت مراجعه به ادارات مذكور براي اطلاع از قوانين و مقررات و همچنين ارائه كروكي محل احداث طرح. 

 

شرايط عمومي متقاضيان جواز تاسيس
1ـ تابعيت دولت جمهوري اسلامي ايران
2ـ حداقل سن 18 سال تمام
3ـ دارا بودن برگه پايان خدمت يا معافيت


 

مدارك لازم براي صدور جواز تاسيس
1ـ فتوكپي صفحه اول شناسنامه و کارت ملی شركا
2ـ فتوكپي پايان خدمت يا معافيت براي آقايان
3ـ شركتها مي بايست علاوه بر مدارك فوق براي شركا (شركتهاي تعاوني فقط براي اعضاي هيئت مديره و مديرعامل)، اساسنامه، شركت نامه، آگهي تاسيس و آگهي تغييرات در روزنامه رسمي را ارائه نمايند.

 

محدوديتهاي صدور جواز تاسيس
1ـ اشتغال دائم كمتر از 50 نفر در هر نوبت كاري
2ـ براي صنايع شيلاتي منوط به اظهار نظر مثبت مديريت شيلات استان
3ـ استقرار صنعت در محدوده شعاع 120 كيلومتري تهران براي بعضي صنايع از نظر محيط زيست داراي محدوديت مي باشد.


 

مراحل احداث واحد صنعتي
موارد ذيل مي بايست ظرف 12 ماه اعتبار جواز تاسيس انجام گردد.
1- مراجعه به ادارات ذيربط جهت اطلاع از قوانين و مقررات آنها
2ـ تهيه زمين به نام صاحب جواز و ارائه تصوير مدرك مالكيت و كروكي آن از طرق ذيل:
الف: املاك شخصي
ب: خريد از ديگران
ج: شركت شهركهاي صنعتي
 د: در صورت عدم امكان از طرق فوق، كروكي پيشنهادي از زمينهاي منابع طبيعي (دولتي) را ارائه تا به مديريت امور اراضي معرفي گردد.
تذكر: موارد الف و ب از مديريت امور اراضي (در مورد كاربري) و محيط زيست استعلام خواهد شد.
3ـ تهيه نقشه ساختماني تائيد شده توسط مهندس ناظر
4ـ اخذ مجوز ساخت (احداث بنا) از بخشداري، شركت شهركهاي صنعتي، شهرداي يا بنياد مسكن (حسب مورد) و ارائه تصوير آن
5ـ احداث ساختمان، تاسيسات، انشعاب آب و برق و محوطه سازي
6ـ خريد و نصب ماشين آلات و راه اندازي آزمايشي
7ـ درخواست صدور پروانه بهره برداري
تذكر: در طول مراحل فوق متقاضي موظف به موارد ذيل مي باشد:
1-  ارائه گزارش عملكرد هر شش ماه يك بار
2- در صورت اتمام اعتبار جواز تاسيس و داشتن عذر موجه مي بايد جهت «تمديد جواز تاسيس» حداكثر دو بار و هر بار يك سال اقدام نمايد.
3- در صورت هر گونه تغيير در طرح مي بايست نسبت به «اصلاح جواز تاسيس» اقدام نمايد.


 

مراحل صدور تمديد جواز تاسيس
1ـ ارائه درخواست تمديد جواز تاسيس با ذكر معذورات و گزارش عملكرد به مديريت صنايع كشاورزي استان (مستقيما يا از طريق شهرستان) 
2ـ بررسي توسط كارشناس و تهيه پيش نويس تمديد (از تاريخ اتمام اعتبار به مدت يك سال) و تايپ
3ـ صدور تمديد با تائيد كارشناس، رئيس اداره صنايع تبديلي، مديريت صنايع كشاورزي، معاون صنايع و توسعه روستايي و امضاي رياست محترم سازمان
4ـ ابطال تمبر به مبلغ پنجاه هزار ريال در مديريت مالي سازمان
5ـ درج شماره و تاريخ و ارائه به متقاضي
تذكر: جواز تاسيس حداكثر دو بار و هر بار يك سال تمديد خواهد شد.

 

مراحل صدور اصلاحيه جواز تاسيس
اصلاحيه جواز تاسيس جهت تغييرات مربوط به متراژ زمين، زيربنا، برق، آب، سوخت، كاهش ظرفيت، تغييرات سرمايه گذاري و تغيير شركا صادر مي گردد. براي ساير موارد مي بايست جواز جديد صادر گردد.
1ـ ارائه درخواست اصلاحيه جواز تاسيس با ذكر دلايل و توجيهات لازم (مستقيما يا از طريق شهرستان) 
2ـ بررسي توسط كارشناس و تهيه پيش نويس اصلاحيه و تايپ
3ـ صدور اصلاحيه با تائيد كارشناس، رئيس اداره صنايع تبديلي، مديريت صنايع كشاورزي، معاون صنايع و توسعه روستايي و امضاي رياست محترم سازمان
4ـ درج شماره و تاريخ و ارائه به متقاضي
لازم به ذكر است كه اعتبار اصلاحيه، با توجه به مهلت اعتبار جواز تاسيس و يا تمديد آن مي باشد.

 

مراحل صدور پروانه بهره برداري
1ـ دارا بودن جواز تاسيس داراي اعتبار
2ـ اتمام ساختمان، تاسيسات و محوطه سازي
3ـ نصب ماشين آلات و راه اندازي آزمايشي
4- تامين نيروي انساني
5- توليد آزمايشي (توان توليد انبوه)
6ـ تكميل فرم «پرسشنامه پروانه بهره برداري» و ارائه آن به مديريت صنايع كشاورزي استان (مستقيما يا از طريق شهرستان) 
5ـ ارائه تصوير مدارك مربوط به انشعاب برق و آب و پاپان كار ساختماني از مراجع ذي ربط. و مدارک لازم ديگر در صورت نياز
6- پس از بررسي موارد فوق، كارشناس جهت استعلام از ادارات كل محيط زيست، سازمان كار و آمو
ر اجتماعي، نظارت بر مواد غذايي يا دامپزشكي (حسب مورد)، مديريت جهاد كشاورزي شهرستان مربوطه و ساير موارد اقدام مي نمايد و متقاضي موظف به پيگيري و ارائه جواب استعلامها مي باشد.
7ـ بازديد كارشناس استان و  تکميل فرم گزارش فني بازديد و ظرفيت سنجي بر اساس 280 روز کاري و تعداد نوبت کاري فعال و راندمان 80 درصد (توليدات فصلي بر  اساس روز کاري)
8ـ تهيه پيش نويس پروانه توسط كارشناس و تايپ
9ـ تاييد پروانه به ترتيب توسط كارشناس، رئيس اداره صنايع تبديلي، مديريت صنايع كشاورزي، معاون صنايع و توسعه روستايي و امضاي رياست محترم سازمان. 
10ـ واريز حق التمبر توسط متقاضي (از 50 الي 150 هزار ريال به نسبت سرمايه گذاري)
11ـ درج شماره و تاريخ و ارائه پروانه همراه با مشخصات پروانه(فرم پيوست شماره پنج) به متقاضي
12ـ ارسال رونوشت پروانه سازمان كار و امور اجتمالي، محيط زيست، نظارت بر مواد غذايي يا دامپزشكي (بر حسب مورد)، استاندارد و تحقيقات صنعتي، معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و مديريت جهاد كشاورزي شهرستان مربوطه.

 اصلاح پروانه بهره برداري
در صورتي که واحد توليدي نسبت به افزايش ظرفيت يا توليد محصولات جديد اقدام نموده باشد، مي تواند تقاضاي اصلاح پروانه بهره برداري را با ذکر اصلاحات و تکميل «پرسشنامه پروانه بهره برداري» ارائه نمايد. در اين صورت طبق روال «صدور پروانه بهره برداري» اقدام و پروانه بهره برداري جديد صادر و پروانه قبلي دريافت و در سوابق نگهداري مي گردد.

ساير خدمات مديريت صنايع كشاورزي
1ـ ارائه آمار و اطلاعات موجود و يا كمك جهت تهيه آن
2ـ كمك براي تامين زمين به ترتيب در نواحي صنعتي، شهركهاي صنعتي و منابع طبيعي
3ـ معرفي جهت دريافت تسهيلات بانكي طبق قوانين سنواتي در صورت درخواست
4ـ معرفي به ادارات ذيربط جهت دريافت امكانات از قبيل برق، آب، گاز و
 در صورت درخواست
5ـ مشاوره در كليه مراحل

  
شنبه 31 فروردین 1392
 نسرین فیاض

با سلام.

مراحل مجوز تولید کارگاه حبوبات نیز مشابه سایر کارگاه های مواد غذایی است. در زیر مراحل به صورت کلی بیان شده است.  گرفتن تمامی مجوزهای زیر از طریق معاونت غذا و دارویی مشهد-دانشگاه علوم پزشکی امکان پذیر می باشد.  شما می توانید از طریق مراجعه به واحد صدور پروانه در معاونت غذا و دارو  اقدام به گرفتن پروانه ها بفرمایید.

مجوزهای لازم برای تاسیس کارگاه بسته بندی ماده غذایی از جمله حبوبات:

ü      مجوز استفاده از ظرفيت خالي كارخانجات

ü      صدور مجوزهاي بهداشتي شامل

ü      پروانه بهره برداري بهداشتي،

ü      پروانه ساخت

ü      پروانه مسئول فني

ü      شناسه نظارت جهت توليد و بسته بندي

ü      بررسي نقشه پيشنهادي و تاييد محل احداث واحد توليدي و انطباق محل ،تجهيزات، خطوط توليد و

مدارک مورد نیاز برای اخذ هر یک از مجوز های مذکور در سایت معاونت غذا ودارویی مشهد www.mums.ac.ir/drug  آمده است.

آدرس: مشهد،انتهاي پيروزي 6-اراضي زكريا- سازمان مركزي دانشگاه علوم پزشكي مشهد- تلفن 3-8795031

 پست الکترونیک vcfda@mums.ac.ir :


 

 

  

جستجوی پیشرفته

کتب و مقالات علمی
صنایع بسته بندی و غذایی

خبرنامه: ثبت ایمیل

فرش پلاس( بسته بندی میوه و سبزی)