English / Persian
امروز شنبه 30 دی 1396
برای راه اندازی واحد بسته بندی حبوبات چه دستگاه های نیاز است آیا توجیه اقتصادی دارد
شهرک فناوری
گروه کارخانجات پارت لاستیک
دپارتمان طراحی گرافیک کلینیک بسته بندیکانال تلگرام کلینیک تخصصی بسته بندی مواد غذایی ایرانافزایش ماندگاری محصولات غذایی - فیلم های پلاستیکی چندلایهفودصنعت

آمار بازدیدکنندگان

کاربر گرامی :  شما می توانید سئوالات مورد نظر خود را در زمینه های متنوع بسته بندی ازطریق منوی تماس یا ما به این

 کلینیک منعکس و پاسخ های متعدد در خصوص سئوال مطروحه را از طریق همین سایت مشاهده فرمائید

چهارشنبه 18 تیر 1393
 مجید هاشمی

درگذشته هاي نه چندان دور، خشكبار صادراتي ايران شامل ده قلم كالا مانند پسته، فندق، بادام، مغز هسته، خرما، كشمش، انجير خشك، برگه زردآلو، قيسي و گردو میشد اما هم اكنون تنها 4 قلم از خشكبار كشورمان شامل پسته، خرما، كشمش و انجير خشك جنبه صادراتي خود را حفظ كرده است و مابقي اقلام خشكبار به دليل افزايش جمعيت كشور جنبه خودمصرفي پيدا كرده و حجم صادارت آن بسيار كم شده است. به طور كلي در 50 سال اخير، خشكبار همواره يكي از سه كالاي صادراتي كشورمان و در زمره صادرات غيرنفتي بوده است. حتي پس از پيروزي انقلاب كه صادرات غيرنفتي تنوع زيادي يافت، باز هم خشكبار جايگاه خود را حفظ كرد و چهار قلم ذكر شده يعني پسته، خرما، كشمش و انجير خشك همچنان در صدر صادرات غيرنفتي كشورمان قرار دارند. به طور كلي در سالهاي اخير صادرات خشكبار به لحاظ ارزش در مرز يك ميليارد دلار بوده است. 
از جمله موارد اهمیت بسته بندی خصوصا بسته بندی صادراتی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد :
1. ارزش افزوده ايجاد مي‌كند
2. به خريدار پرستيژ مي‌دهد
3. گروه مورد نظر را عوض مي‌كند
4. قيمت تمام شده را پايين مي‌آورد
به دلايل ذيل بسته‌بندي صادراتي نسبت به بسته‌بندي داخلي بايد با دقت بيشتري طراحي و اجرا شود :
ـ دورتر بودن مقصد،
ـ تعداد دفعات جابجائي كالا،
ـ رقابت بيشتر،
بنابراين در بسته‌بندي صادراتي بطور خلاصه لازم است موارد زير مراعات گردد:
1ـ تطابق با استانداردها، مقررات و قوانين كشور مورد نظر باشد،
2ـ جلب توجه خريدار احتمالي و ترغيب وي به منظور خريد،
3ـ متناسب با نيازها و خواست‌هاي بازار مورد نظر باشد،
4ـ توان حفاظت از ويژگي‌هاي كالاي درون بسته‌بندي داشته باشد ( طعم، رنگ، مزه، بو و ...).
نكاتي را كه بايستي بطور اصولي وكلي در مورد بسته‌بندي و طراحي آن رعايت مي‌كينم ( از ديدگاه مصرف كننده)
 
1ـ بسته‌بندي بايد به خريدار اطلاع دهد
2ـ نوع و جنس ماده اوليه بسته‌بندي ازنظر بهداشتي وايمني مناسب انتخاب شده باشد وسلامتي در مورد مصرف را تضمين نمايد
3ـ بسته‌بندي بايد مشتري را جلب كند و جذابيت داشته باشد
4ـ بسته‌بندي باشد شخصيت و شأن مشتري را حفظ نمايد و به مصرف كننده احترام بدهد
5ـ بايد فرهنگ ارزشها را در كشور هدف در نظر داشته باشد
6ـ بايد از فرهنگي كه براي مردم لذت بخش است استفاده كنيم
7ـ هزينه مواد اوليه بسته‌بندي نبايد آنچنان سنگين باشد كه بهاي فروش كالا را نسبت به كالاهاي مشابه غيرقابل رقابت سازد
8ـ بسته‌بندي بايد به طريقي طراحي شود كه دسترسي به كالا راحت باشد
9ـ بسته‌بندي بايد مطابق بااستانداردها، مقررات وقوانين كشور و بازار مورد نظر باشد
10ـ بسته‌بندي بايستي براحتي قابل حمل باشد
11ـ بسته‌بندي نبايد به خود كالا لطمه بزند
12ـ تركيب صفات ظاهري بسته، تداعي كننده مشابهت و تلقين كننده كيفيت برتر باشد
13ـ رنگ آميزي، اشكال، خطوط و رنگ و طرح مبين خواص كالا باشد
14ـ مواد مصرفي در بسته‌بندي قابل بازيافت باشند
15ـ مواد مصرفي در بسته‌بندي توليد آشغال نكند و به محيط زيست لطمه نزند
16ـ بسته‌بندي بايد طوري باشد كه قابليت هديه دادن را داشته باشد
17ـ بسته‌بندي بايد با شرايط آب و هوايي كشور و موردنظر همگوني و هماهنگي داشته باشد
18ـ بسته‌بندي بايستي با ساختار بازار خرده فروشي تناسب داشته باشد
19ـ سطح درآمد ملي و قدرت خريد مشتريان در نظر گرفته شود
20ـ فرهنگ و سليقه وعادات خريداران در نظر گرفته شود
21ـ جايگاه كالا يا خدمات در الگوي مصرف كشور هدف موردنظر قرار گيرد
22ـ آحاد و اوزان كشور هدف بررسي گردد
 

   

یکی از مولفه های مهم و تعیینکننده در پیشرفت کشورهای توسعه یافته جهان و توفیق آنها در افزایش روزافزون تولیدات و تصاحب بازارهای جهانی، بسته بندی استندرد و ارائه تولیدات در پوشش بسیار زیبا و مناسب است. فرهنگ بسته بندی محصولات و تولیدات، برای ارائه و فروش در بازارهای مختلف جهان، موردی است که در سال های اخیر، جایگاه ویژه ای را کسب کرده است و به عاملی مهم در میزان فروش یک واحد تولیدی تبدیل شده است. هر قدر بسته بندی یک محصول، زیبا، مناسب، در برگیرنده مشخصات و معرف محصول و مهم این که مطابق با جنبهها و خصوصیات روانشناختی خریداران باشد، به همان اندازه، از بازار و فروش خوبی برخوردار خواهد بود.
این امر تا آن جا اهمیت دارد که در بسیاری از موارد بسته بندی زیبا و مناسب محصول، خریداران را مجذوب خود کرده و به مقیاس زیادی مسئله کیفیت را تحت الشعاع قرار می دهد. در این صورت است که خریدار به راحتی از کالای با بسته بندی ساده و یا نامناسب می گذرد و محصولی را می خرد که از پوشش یا بسته
بندی زیباتری برخوردار باشد، هر چند که از لحاظ کیفیت پایین تر از اجناس دیگر باشد. در یک کلام، می توان چنین گفت که عامل اساسی در جهت فروش هر چه بیشتر اجناس و کالاهای تولیدی واحدها و فابریکه ها، ایجاد و پیدایش اشکال و روش هایی خاص، جدید و جذاب در ارائه آن محصولات به مصرف کنندگان است. حال ببینیم که صنعت بسته بندی، در راستای تحقق اهداف اقتصادی و تولیدی کشورمان، چه نقشی را می تواند ایفا نماید. کشورمان همواره در تلاش است تا تفاوت بسیار و فاحش بین میزان واردات و صادرات خود را کم کند و تولیدات خود را به منظور رفع نیازهای داخلی و فروش در بازارهای خارجی، افزایش دهد. اما همان طور که گفته شد، افزایش تولیدات و فروش آنها در بازارهای جهانی، مستلزم این است که ما صنعت مدرن بسته بندی را وارد کشور کنیم و در تمام زمینه های تولیدی از آن استفاده نماییم. چنان که می بینیم، میزان صادرات مان به میزان زیادی به نسبت نبود همین صنعت بسته بندی، بسیار ناچیز است و بسیاری اوقات، از محصولات و تولیدات ایرانی به خاطر فقدان بسته بندی و پوشش مناسب، سوءاستفاده صورت گرفته و به نام دیگر کشورها، صادر می شوند. به طور مثال، از بخش زراعت و محصولات زراعتی یاد می کنیم. متأسفانه اکثر محصولات زراعتی ایران، اعم از میوه های خشک و تازه و انواع سبزیجات، به علت نداشتن بسته بندی مناسب و استندرد، علیرغم دارا بودن کیفیتی عالی، با قیمت بسیار نازل به کشورهای دیگر منتقل شده و پس از پروسس و بسته بندی بسیار شیک و مدرن، به نام آن کشورها به ممالک دیگر به خصوص اروپا و آمریکا صادر می شوند. و در حالی که محصول ایرانی است، سود اصلی را کشورهای دیگر می برند. البته باید اذعان کرد که سکتور زراعت و محصولات زراعی تنها یکی از مواردی است که بر اثر نبود صنعت بسته بندی، زیان های فراوان دیده است.
 

فرآیند بسته بندی حبوبات و خشکبار

خط تولید بوجاری وبسته بندی حبوبات شامل دستگاه شن گیر، بوجاری، برس زدن سیلوها والواتورها و ملحقات آن می باشد و در انتهای خط نیز دستگاه بسته بندی حبوبات قرار دارد که محصول را بسته بندی می نماید . تمامی این دستگاهها ساخت ایران می باشد . 
اساس فرآیند بسته بندی حبوبات در واقع جداسازی ناخالصی ها و ذرات خارجی و تمیز کردن و بسته بندی آنهاست و دستگاههای ذکر شده جوابگوی نیاز این فرآیند می باش دند. بزرگترین دستگاههای بوجاری در کاخانجات تولید آرد وسیلو استفاده می گردد و بالاترین ظرفیت را دارد که از انواع الک ها درچند نوبت و شن گیر و سیاهدانه گیر و آهن گیر و
استفاده می شود . دستگاههای به کار رفته در واحد بسته بندی حبوبات در واقع همان کار بوجا ری انجام می دهند منتها در ظرفیت و سایز پایین تر دستگاهها و ماشین آلات مورد نیاز را برای حمل محصول از انبار به سالن تولید برای حمل حبوبات بوجاری شده به داخل بسته بندی نیاز به الواتوراست
بوجاری: این دستگاهای در واقع الک های لرزان و پنوماتیک می باشند که ضمن عمل بوجاری گرد وخاک آنرا نیز میگیرند . الک های لرزان بطور موازی وروی هم با فصله قرار گرفته اند . در اثر لرزش عمل بوجاری را انجام می دهد و دانه های درشت و کاه و کلش و سنگهای بزرگ را نیزمی گیرد.


تعداد الک ها با سه مش متفاوت بوده و ظرفیت آن یک تن در ساعت می باشد . الک ها بصورت کشویی بوده و میتوان آنهار عوض کرد . لذا درجه بندی محصول از نظر اندازه و یکنواختی بوسیله الک های مورد نظر تأمین می گردد . در الک اول سیخ وچوب و کلوخه های درشت و دانه های بزرگتر از لوبیا درالک دوم نیم لپه یا دانه های شکسته ولی هم سایز لوبیا و در الک سوم ذرات ریز که از لوبیا ریزتر است مثل شن، علف هرز وغیره جدا میگردد . پوست گیر (سیاهدانه گیر، شن گیر ): این دستگاه استوانه ای است که جو از آن عبور نمی کند و لی دانه های ریز ازجمله سیاهدانه، تخم علف های هرز و دانه های شکسته و کوچک و کلیه ذرات ریز از آن عبور می نمایند . استوانه توسط الکتروموتور حرکت دورانی نموده و دانه های ریز را از خود عبور میدهد.

برس زنی :عمل برس زنی برروی حبوبات را انجام می دهد. این دستگاه استوانه ای است که در قسمت مرکزی آن تعدادی برس تعبیه شده و استوانه خارجی آن دارای سوراخ های ریزی است که با حرکت دورانی به برسهای حرکت و عمل برس زنی را انجام می دهند و در صورت وجود دانه های ریز ، این دانه ها از سوراخها عبور کرده و جدا می گردند . درصورتی که واحد بخواهد پارافین زده شود در قسمت بالای این دستگاه می توان منبع کوچکی قرار داد تا پارافین بصورت کم به داخل محصول ریخته شود. (عمل پارافین زدن برای ایجاد شفافیت در حبوبات است). عمل برس زنی نوع تمیز کردن تکمیلی است چرا که دانه های دارای شکستیگی و گرد و خاک و حشرات و ذرات خارجی دراین عمل از دانه جدا شده و محصول کاملاً تمیز می گردد .
سورت: نوارسورت 4 متری با عرض 60 سانتی متر تعبیه گردیده که در دو طرف نوار سورت کرگران قرار می گیرند و عمل جداسازی و سورت و درجه بندی را انجام میدهند.
دستگاه بسته بندی: یک دستگاه بسته بندی برای بسته بندی حبوبات درنظر گرفته می شود. در کنار این دستگاهها درخط تولید نیازبه 3 سیلو، 2 عدد درابتدای ورود محصول به بوجاری ها می بایستی تعبیه گردد. بمنظور تأمین نیروی محرکه خط تولید به تعدادی الکتروموتور نیاز است. همچنین سیکلون برای گرفتن گردو خاک و ضایعات حاصل از بوجاری جو و حبوبات مورد نیاز می باشد.
 

متعلقات این خط به شرح زیر است.
1- مخزن و بالابر دستگاه بوجاري و شن گیری
2- دستگاه بوجاري با سیستم سورت ، درجه بندی و شن گیری
3 - مخزن و بالابر دستگاه دستچین
4- دستگاه نوار نقاله دستچين
5- مخزن و بالابر دستگاه پوليش
6- دستگاه پوليش حبوبات
7- مخزن و بالابر دستگاه بسته بندي دوتوزین مدل
8 - دستگاه بسته بندي ديجيتالي دو توزين ( طرح جديد )
9
سيستم تزریق گاز ازت : مخصوص تزريق گاز ازت در بسته هاي توليدي جهت ماندگاري مواد غذايي
10
دستگاه تاریخ زن
11
سیستم فرم پاکت زن
12 - دستگاه نوار نقاله جلوی بسته بندی
13
یک سایز لوله و یقه اضافه : جهت بسته بندی با گرمهای متفاوت و...

 

 درگذشته هاي نه چندان دور، خشكبار صادراتي ايران شامل ده قلم كالا مانند پسته، فندق، بادام، مغز هسته، خرما، كشمش، انجير خشك، برگه زردآلو، قيسي و گردو میشد اما هم اكنون تنها 4 قلم از خشكبار كشورمان شامل پسته، خرما، كشمش و انجير خشك جنبه صادراتي خود را حفظ كرده است و مابقي اقلام خشكبار به دليل افزايش جمعيت كشور جنبه خودمصرفي پيدا كرده و حجم صادارت آن بسيار كم شده است. به طور كلي در 50 سال اخير، خشكبار همواره يكي از سه كالاي صادراتي كشورمان و در زمره صادرات غيرنفتي بوده است. حتي پس از پيروزي انقلاب كه صادرات غيرنفتي تنوع زيادي يافت، باز هم خشكبار جايگاه خود را حفظ كرد و چهار قلم ذكر شده يعني پسته، خرما، كشمش و انجير خشك همچنان در صدر صادرات غيرنفتي كشورمان قرار دارند. به طور كلي در سالهاي اخير صادرات خشكبار به لحاظ ارزش در مرز يك ميليارد دلار بوده است. 

از جمله موارد اهمیت بسته بندی خصوصا بسته بندی صادراتی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد :
1. ارزش افزوده ايجاد مي‌كند
2. به خريدار پرستيژ مي‌دهد
3. گروه مورد نظر را عوض مي‌كند
4. قيمت تمام شده را پايين مي‌آورد
به دلايل ذيل بسته‌بندي صادراتي نسبت به بسته‌بندي داخلي بايد با دقت بيشتري طراحي و اجرا شود :
ـ دورتر بودن مقصد،
ـ تعداد دفعات جابجائي كالا،
ـ رقابت بيشتر،
بنابراين در بسته‌بندي صادراتي بطور خلاصه لازم است موارد زير مراعات گردد:
1ـ تطابق با استانداردها، مقررات و قوانين كشور مورد نظر باشد،
2ـ جلب توجه خريدار احتمالي و ترغيب وي به منظور خريد،
3ـ متناسب با نيازها و خواست‌هاي بازار مورد نظر باشد،
4ـ توان حفاظت از ويژگي‌هاي كالاي درون بسته‌بندي داشته باشد ( طعم، رنگ، مزه، بو و ...).
نكاتي را كه بايستي بطور اصولي وكلي در مورد بسته‌بندي و طراحي آن رعايت مي‌كينم ( از ديدگاه مصرف كننده)
 
1ـ بسته‌بندي بايد به خريدار اطلاع دهد
2ـ نوع و جنس ماده اوليه بسته‌بندي ازنظر بهداشتي وايمني مناسب انتخاب شده باشد وسلامتي در مورد مصرف را تضمين نمايد
3ـ بسته‌بندي بايد مشتري را جلب كند و جذابيت داشته باشد
4ـ بسته‌بندي باشد شخصيت و شأن مشتري را حفظ نمايد و به مصرف كننده احترام بدهد
5ـ بايد فرهنگ ارزشها را در كشور هدف در نظر داشته باشد
6ـ بايد از فرهنگي كه براي مردم لذت بخش است استفاده كنيم
7ـ هزينه مواد اوليه بسته‌بندي نبايد آنچنان سنگين باشد كه بهاي فروش كالا را نسبت به كالاهاي مشابه غيرقابل رقابت سازد
8ـ بسته‌بندي بايد به طريقي طراحي شود كه دسترسي به كالا راحت باشد
9ـ بسته‌بندي بايد مطابق بااستانداردها، مقررات وقوانين كشور و بازار مورد نظر باشد
10ـ بسته‌بندي بايستي براحتي قابل حمل باشد
11ـ بسته‌بندي نبايد به خود كالا لطمه بزند
12ـ تركيب صفات ظاهري بسته، تداعي كننده مشابهت و تلقين كننده كيفيت برتر باشد
13ـ رنگ آميزي، اشكال، خطوط و رنگ و طرح مبين خواص كالا باشد
14ـ مواد مصرفي در بسته‌بندي قابل بازيافت باشند
15ـ مواد مصرفي در بسته‌بندي توليد آشغال نكند و به محيط زيست لطمه نزند
16ـ بسته‌بندي بايد طوري باشد كه قابليت هديه دادن را داشته باشد
17ـ بسته‌بندي بايد با شرايط آب و هوايي كشور و موردنظر همگوني و هماهنگي داشته باشد
18ـ بسته‌بندي بايستي با ساختار بازار خرده فروشي تناسب داشته باشد
19ـ سطح درآمد ملي و قدرت خريد مشتريان در نظر گرفته شود
20ـ فرهنگ و سليقه وعادات خريداران در نظر گرفته شود
21ـ جايگاه كالا يا خدمات در الگوي مصرف كشور هدف موردنظر قرار گيرد
22ـ آحاد و اوزان كشور هدف بررسي گردد

 

یکی از مولفه های مهم و تعیینکننده در پیشرفت کشورهای توسعه یافته جهان و توفیق آنها در افزایش روزافزون تولیدات و تصاحب بازارهای جهانی، بسته بندی استندرد و ارائه تولیدات در پوشش بسیار زیبا و مناسب است. فرهنگ بسته بندی محصولات و تولیدات، برای ارائه و فروش در بازارهای مختلف جهان، موردی است که در سال های اخیر، جایگاه ویژه ای را کسب کرده است و به عاملی مهم در میزان فروش یک واحد تولیدی تبدیل شده است. هر قدر بسته بندی یک محصول، زیبا، مناسب، در برگیرنده مشخصات و معرف محصول و مهم این که مطابق با جنبهها و خصوصیات روانشناختی خریداران باشد، به همان اندازه، از بازار و فروش خوبی برخوردار خواهد بود.
این امر تا آن جا اهمیت دارد که در بسیاری از موارد بسته بندی زیبا و مناسب محصول، خریداران را مجذوب خود کرده و به مقیاس زیادی مسئله کیفیت را تحت الشعاع قرار می دهد. در این صورت است که خریدار به راحتی از کالای با بسته بندی ساده و یا نامناسب می گذرد و محصولی را می خرد که از پوشش یا بسته
بندی زیباتری برخوردار باشد، هر چند که از لحاظ کیفیت پایین تر از اجناس دیگر باشد. در یک کلام، می توان چنین گفت که عامل اساسی در جهت فروش هر چه بیشتر اجناس و کالاهای تولیدی واحدها و فابریکه ها، ایجاد و پیدایش اشکال و روش هایی خاص، جدید و جذاب در ارائه آن محصولات به مصرف کنندگان است. حال ببینیم که صنعت بسته بندی، در راستای تحقق اهداف اقتصادی و تولیدی کشورمان، چه نقشی را می تواند ایفا نماید. کشورمان همواره در تلاش است تا تفاوت بسیار و فاحش بین میزان واردات و صادرات خود را کم کند و تولیدات خود را به منظور رفع نیازهای داخلی و فروش در بازارهای خارجی، افزایش دهد. اما همان طور که گفته شد، افزایش تولیدات و فروش آنها در بازارهای جهانی، مستلزم این است که ما صنعت مدرن بسته بندی را وارد کشور کنیم و در تمام زمینه های تولیدی از آن استفاده نماییم. چنان که می بینیم، میزان صادرات مان به میزان زیادی به نسبت نبود همین صنعت بسته بندی، بسیار ناچیز است و بسیاری اوقات، از محصولات و تولیدات ایرانی به خاطر فقدان بسته بندی و پوشش مناسب، سوءاستفاده صورت گرفته و به نام دیگر کشورها، صادر می شوند. به طور مثال، از بخش زراعت و محصولات زراعتی یاد می کنیم. متأسفانه اکثر محصولات زراعتی ایران، اعم از میوه های خشک و تازه و انواع سبزیجات، به علت نداشتن بسته بندی مناسب و استندرد، علیرغم دارا بودن کیفیتی عالی، با قیمت بسیار نازل به کشورهای دیگر منتقل شده و پس از پروسس و بسته بندی بسیار شیک و مدرن، به نام آن کشورها به ممالک دیگر به خصوص اروپا و آمریکا صادر می شوند. و در حالی که محصول ایرانی است، سود اصلی را کشورهای دیگر می برند. البته باید اذعان کرد که سکتور زراعت و محصولات زراعی تنها یکی از مواردی است که بر اثر نبود صنعت بسته بندی، زیان های فراوان دیده است.
 

فرآیند بسته بندی حبوبات و خشکبار

خط تولید بوجاری وبسته بندی حبوبات شامل دستگاه شن گیر، بوجاری، برس زدن سیلوها والواتورها و ملحقات آن می باشد و در انتهای خط نیز دستگاه بسته بندی حبوبات قرار دارد که محصول را بسته بندی می نماید . تمامی این دستگاهها ساخت ایران می باشد . 
اساس فرآیند بسته بندی حبوبات در واقع جداسازی ناخالصی ها و ذرات خارجی و تمیز کردن و بسته بندی آنهاست و دستگاههای ذکر شده جوابگوی نیاز این فرآیند می باش دند. بزرگترین دستگاههای بوجاری در کاخانجات تولید آرد وسیلو استفاده می گردد و بالاترین ظرفیت را دارد که از انواع الک ها درچند نوبت و شن گیر و سیاهدانه گیر و آهن گیر و
استفاده می شود . دستگاههای به کار رفته در واحد بسته بندی حبوبات در واقع همان کار بوجا ری انجام می دهند منتها در ظرفیت و سایز پایین تر دستگاهها و ماشین آلات مورد نیاز را برای حمل محصول از انبار به سالن تولید برای حمل حبوبات بوجاری شده به داخل بسته بندی نیاز به الواتوراست
بوجاری: این دستگاهای در واقع الک های لرزان و پنوماتیک می باشند که ضمن عمل بوجاری گرد وخاک آنرا نیز میگیرند . الک های لرزان بطور موازی وروی هم با فصله قرار گرفته اند . در اثر لرزش عمل بوجاری را انجام می دهد و دانه های درشت و کاه و کلش و سنگهای بزرگ را نیزمی گیرد.


تعداد الک ها با سه مش متفاوت بوده و ظرفیت آن یک تن در ساعت می باشد . الک ها بصورت کشویی بوده و میتوان آنهار عوض کرد . لذا درجه بندی محصول از نظر اندازه و یکنواختی بوسیله الک های مورد نظر تأمین می گردد . در الک اول سیخ وچوب و کلوخه های درشت و دانه های بزرگتر از لوبیا درالک دوم نیم لپه یا دانه های شکسته ولی هم سایز لوبیا و در الک سوم ذرات ریز که از لوبیا ریزتر است مثل شن، علف هرز وغیره جدا میگردد . پوست گیر (سیاهدانه گیر، شن گیر ): این دستگاه استوانه ای است که جو از آن عبور نمی کند و لی دانه های ریز ازجمله سیاهدانه، تخم علف های هرز و دانه های شکسته و کوچک و کلیه ذرات ریز از آن عبور می نمایند . استوانه توسط الکتروموتور حرکت دورانی نموده و دانه های ریز را از خود عبور میدهد.

برس زنی :عمل برس زنی برروی حبوبات را انجام می دهد. این دستگاه استوانه ای است که در قسمت مرکزی آن تعدادی برس تعبیه شده و استوانه خارجی آن دارای سوراخ های ریزی است که با حرکت دورانی به برسهای حرکت و عمل برس زنی را انجام می دهند و در صورت وجود دانه های ریز ، این دانه ها از سوراخها عبور کرده و جدا می گردند . درصورتی که واحد بخواهد پارافین زده شود در قسمت بالای این دستگاه می توان منبع کوچکی قرار داد تا پارافین بصورت کم به داخل محصول ریخته شود. (عمل پارافین زدن برای ایجاد شفافیت در حبوبات است). عمل برس زنی نوع تمیز کردن تکمیلی است چرا که دانه های دارای شکستیگی و گرد و خاک و حشرات و ذرات خارجی دراین عمل از دانه جدا شده و محصول کاملاً تمیز می گردد .
سورت: نوارسورت 4 متری با عرض 60 سانتی متر تعبیه گردیده که در دو طرف نوار سورت کرگران قرار می گیرند و عمل جداسازی و سورت و درجه بندی را انجام میدهند.
دستگاه بسته بندی: یک دستگاه بسته بندی برای بسته بندی حبوبات درنظر گرفته می شود. در کنار این دستگاهها درخط تولید نیازبه 3 سیلو، 2 عدد درابتدای ورود محصول به بوجاری ها می بایستی تعبیه گردد. بمنظور تأمین نیروی محرکه خط تولید به تعدادی الکتروموتور نیاز است. همچنین سیکلون برای گرفتن گردو خاک و ضایعات حاصل از بوجاری جو و حبوبات مورد نیاز می باشد.
 

متعلقات این خط به شرح زیر است.
1- مخزن و بالابر دستگاه بوجاري و شن گیری
2- دستگاه بوجاري با سیستم سورت ، درجه بندی و شن گیری
3 - مخزن و بالابر دستگاه دستچین
4- دستگاه نوار نقاله دستچين
5- مخزن و بالابر دستگاه پوليش
6- دستگاه پوليش حبوبات
7- مخزن و بالابر دستگاه بسته بندي دوتوزین مدل
8 - دستگاه بسته بندي ديجيتالي دو توزين ( طرح جديد )
9
سيستم تزریق گاز ازت : مخصوص تزريق گاز ازت در بسته هاي توليدي جهت ماندگاري مواد غذايي
10
دستگاه تاریخ زن
11
سیستم فرم پاکت زن
12 - دستگاه نوار نقاله جلوی بسته بندی
13
یک سایز لوله و یقه اضافه : جهت بسته بندی با گرمهای متفاوت و...

 

  
پنج شنبه 13 مهر 1391
 فائزه صابری

بسته بندی حبوبات 

ویژگیهای فرآیند،نکات فنی و شرایط عملیاتی:

خط تولید بوجاری وبسته بندی حبوبات شامل دستگاه شن گیر، بوجاری، برس زدن سیلوها والواتورها وملحقات آن می باشد و در انتهای خط نیز دستگاه بسته بندی حبوبات قرار دارد که محصول را بسته بندی می نماید . تمامی این دستگاهها ساخت ایران می باشد . اساس فرآیند بسته بندی حبوبات در واقع جداسازی ناخالصی ها و ذرات خارجی و تمیز کردن و بسته بندی آنهاست و دستگاههای ذکر شده جوابگوی نیاز این فرآیند می باشند. بزرگترین دستگاههای بوجاری درکاخانجات تولید آرد وسیلو استفاده می گردد و بالاترین ظرفیت را دارد که از انواع الک ها درچند نوبت و شن گیر و سیاهدانه گیر و آهن گیر و استفاده می شود . دستگاههای به کار رفته در واحد بسته بندی حبوبات در واقع همان کار بوجا ری انجام می دهند منتها در ظرفیت و سایز پایین تر دستگاهها و ماشین آلات مورد نیاز را برای حمل محصول از انبار به سالن تولید و یا برای حمل حبوبات بوجاری شده به داخل بسته بندی نیاز به الواتوراست.

بوجاری: این دستگاهای در واقع الک های لرزان و پنوماتیک می باشند که ضمن عمل بوجاری گرد وخاک آنرا نیز میگیرند . الک های لرزان بطور موازی وروی هم با فاصله قرار گرفته اند . در اثر لرزش عمل بوجاری را انجام می دهد و دانه های درشت و کاه و

  

جستجوی پیشرفته

کتب و مقالات علمی
صنایع بسته بندی و غذایی

خبرنامه: ثبت ایمیل

فرش پلاس( بسته بندی میوه و سبزی)