English / Persian
امروز سه شنبه 31 مرداد 1396
برای ارتفاء صنعت بسته بندی چه باید کرد؟
شهرک فناوری
گروه کارخانجات پارت لاستیک
کانال تلگرام کلینیک تخصصی بسته بندی مواد غذایی ایرانفودصنعتکانال تلگرامی باشگاه فرمولاسیون مواد غذایی ایرانماشین الات بسته بندی حبوبات و خشکبار

آمار بازدیدکنندگان

کاربر گرامی :  شما می توانید موضوعات  مورد نظر خود را در زمینه های متنوع بسته بندی که نقد و بررسی آنرا مفید می دانید از طریق منوی تماس با ما به این کلینیک منعکس  و نقطه نظرات صاحبنظران را در خصوص موارد مطروحه از طریق همین سایت مشاهده فرمائید

دوشنبه 20 آبان 1392
 سمیه پاک سرشت

                                بازار بسته بندی در جهان بازار رو به رشدی است و بسیاری ازکشورها تلاش دارند با حرکت به سمت بسته بندی سازگاربا محیط زیست و به روز رسانی تکنولوژی های این صنعت جایگاه خودرابهبود بخشند. عوامل متعددی باعث رشد این بازار شده است که از جمله میتوان به افزایش جمعیت ، رشد اقتصادی کشورها ، افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان ، تغییر سبک زندگی ، تمایل مصرف کننگان به مصرف مواد غذایی آماده ومنجمد ، گرایش به زندگی راحت در میان مصرف کنندگان و عوامل متعدد دیگر اشاره کرد .

این تغییر وتحولات در کشور ما نیز وجود دارند و باعث رشد روز افزون بازار بسته بندی شده است ، ولی آهنگ رشد این صنعت در کشور ما کند است وسهم بسته بندی از تولید ناخالص داخلی ایران در طی سالهای گذشته رو به رشد نبوده است و باکشورهای توسعه یافته فاصله بسیار زیادی دارد.این در حالی است که مصرف سرانه بسته بندی افزایش داشته که نتیجه آن افزایش واردات بسته بندی خواهد بود.

برای پاسخ به نیازهای روز افزون کشور در صنعت بسته بندی باید:

1-طراحی واجرای برنامه ای جامع درخصوص صنعت بسته بندی با مطالعه همه جانبه وضعیت صنعت بسته بندی کشوروتحلیل نقاط قوت وضعف آن وترسیم نقشه راهی بلند مدت برای حمایت از این صنعت

2-تمرکز به بسته بندی سازگار با محیط زیست با توجه به اینکه در آینده بسیاری از مصرف کنندگان به تبعات زیست محیطی صنعت بسته بندی حساسیت بیشتری از خود نشان خواهند داد ،جهت ایجاد توازن بین الزامات توسعه ای این صنعت و تبعات زیست محیطی آن این تمرکز لازم میباشد.

3-افزایش آگاهی های عمومی در خصوص صنعت بسته بندی ، از طریق برگزاری نمایشگاههای سالیانه

4-برگزاری دوره های اموزشی و مبادله تجربه فنی با کشور های دیگر و همکاری با سازمانهای بین المللی فعال در زمینه بسته بندی مثل سازمان جهانی بسته بندی ، انجام بازدید از کشورهای خارجی موفق با فرستادن گروههای بازدید

5-افزایش توجه به تعالی شرکتهای فعال در این صنعت از طریق اعطای جایزه ویژه بسته بندی

6-تمرکز برمحصولات فناوری که در سطح جهانی توان رقابت داشته باشند و بتوانند در این صنعت به عنوان عامل نو آوری عمل کنند.

7-تمرکز برروشها و فن آوری های تاثیر گذار در این صنعت بویژه روشها و فن آوریهای مرتبط با بهداشت و سلامت

8-توجه به تولید مواد اولیه بسته بندی سازگاربا محیط زیست در داخل کشور

9-تمرکز بر فن آوریهاومحصولاتی که به کاهش مصرف انرژی کمک میکنند.

10-تمرکز بر ماشین آلات وتجهیزات بسته بندی که کارایی بالایی دارند ومصرف انرژی آنهاکمتر است واز دقت بالایی برخوردارن

11-ترغیب بیشتر بخش خصوصی به سرمایه گذاری در صنعت بسته بندی کشور با ارائه تسهیلات یارانه ای ووامهای کم بهره که نتایج نهایی آن در صادرات کشور مشهود خواهد بود.

12-توجه بیشتر به صنعت چاپ بسته بندی ( که یکی از مشکلات اساسی در این صنعت می باشد ) جهت به دست آوردن اعتماد جامعه تولیدی کشور در رابطه با دقت ، توانایی و به خصوص مشتری مداری

13-ایجاد تشکل های صنفی مربوط به بسته بندی

منابع:

  world food.irپایگاه اطلاع رسانی غذا وسلامت

کلنیک تخصصی بسته بندی مواد غذایی                                                                                                                                    

                

  
یک شنبه 8 آبان 1390
 رضا عبداله پورسرابی

بطور کلی ارتقا صنعت بسته بندی در گرو همکاری تنگاتنگ دولت ودست اندرکاران بخشهای خصوصی فعال در صنعت بسته بندی و سایر صنایع بهره بردار وبخش علمی- دانشگاهی کشور ورسانه ها وجامعه و مصرف کننده ها میباشدکه میتوان بصورت زیر دسته بندی نمود:

در کوتاه مدت

ü      اموزش وتربیت نیروی متخصص صنعت بسته بندی اشنا به امور تئوریکی و فنی این صنعت از مرحله طراحی تامرحله بازاریابی وارائه محصول که میتواند با ایجاد وگسترش رشته علمی کاربردی این رشته ویا ایجاد گرایش بسته بندی در مقاطع ارشد و دکترا وحتی تبادل دانشجو ودوره های مشترک با مراکز دانشگاهی وصنعتی کشورهای پیشرو میتواند انجام شود

ü      ایجاد مشوقهای برای صنایع  مختلف جهت ارائه وعرضه  محصولاتشان در بسته بندی مناسب به جای عرضه وصادرات فله ای محصولاتشان وایجاد توجه به ارزش افزوده حاصل از این روش ودر مرحله بعدی ایجاد قوانین بازدارنده از صادرات وعرضه محصولات فله

ü      ایجاد انگیزه ومشوقهایی جهت صنایع یسته بندی برای بروزکردن تکنولوژی و دانش بسته بندی وراه اندازی واحدهای R&D

ü      اتصویب واجرای قوانین وبازنگری در قوانید قبلی در جهت حمایت بیشتر از بسته بندی خصوصا ایده ها وتکنولوژیهای نو

ü      کمک و مساعدت در تشکیل شرکتهای دانش بنیان جهت پژوهش درزمینه بسته بندیو شرکتهای مشاور بسته بندی و توسط فارغ التحصیلان و جامعه دانشگاهی وعلمی کشورقانونمند سازی وحمایت همه جانبه از انها

ü      ایجاد بسترهای اجتماعی لازم جهت توسعه صنعت بسته بندی

v     درچشم انداز طولانی مدت هدف گذاری  پیوستن به سازمان تجارت جهانی باعث خواهد شدکه صنعت بسته بندی همگام با سایر صنایع در جهت توسعه امکانات خود برای بقا در عرصه رقابت سخت جهانی اقدام نماید

  
پنج شنبه 21 مهر 1390
 نجمه یوسف تبار

 یکی از راه ها
برای ارتقای این صنعت استفاده از بسته بندی هوشمند و فعال مواد غذایی می باشد. این نوع بسته بندی ها علاوه بر به تأخیر انداختن عوامل محیطی مؤثر بر مواد غذایی، روشی پویاتر را برای حفظ نگهداری محصول به کار می گیرد. در بسته بندی فعال، ظروف، شامل موادی هستند که این معضلات را برطرف می کند. مواد جاذب اکسیژن، در صورت استفاده، اکسیژن موجود در فضای ظرف را جذب کرده و به این ترتیب مانع رشد میکروب ها و حفظ طعم و کیفیت ماده غذایی می شوند. مواد منتشر کننده دی اکسید کربن می توانند رشد میکروب ها را در محصولاتی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ و پنیر متوقف کنند. با استفاده از مواد جاذب رطوبت هم می توان مانع روان شدن و جمع شدن آب محصولات گوشتی درون ظرف شد. از جمله جذب کننده های دیگری که در روش بسته بندی فعال مورد استفاده قرار می گیرند مواد جاذب گاز اتیلن و ضد میکروب ها هستند. در حالی که بسته بندی فعال دربرگیرنده روش های مؤثری برای کنترل اکسیداسیون، رطوبت و رشد میکروب است، بسته بندی هوشمند نظارت بر کیفیت ماده غذایی را آسان می کند. لیبل های نشان دهنده دمای محصول در طول زمان (
TTIs)، معرف های نشان دهنده رسیده بودن محصول، حس گرهای زیستی و برچسب های RFID همگی از اجزای های بسته بندی هوشمند محسوب می شوند. اکثر این ابزارها هنوز کاربرد گسترده تجاری ندارند اما استفاده از لیبل های TTI وبرچسب های RFID رو به افزایش است. لیبل های TTI نقشی اساسی در نشان دادن سلامت محصول و تازگی آن دارند؛ با استفاده از این ابزار می توان بر شرایط نگهداری ماده غذایی نظارت داشت و محصولاتی را که مناسب مصرف هستند، مشخص کرد. با استفاده از سیستم های RFID که متشکل از برچسب ها، دستگاه خواننده و سیستم رایانه ای است، می توان به شکل بی سیم و از راه دور وضعیت ظروف مواد غذایی را تحت نظارت قرار داد. 
 

  
پنج شنبه 21 مهر 1390
 فاطمه قربانیان

بسته بندی مهمترین عامل نفوذ کالا به بازارهای هدف است و این نکته به همراه کیفیت محصول، موجب ماندگاری کالا در بازارهای بین المللی می شود ... ارائه طرحهای توجیچی نوین بسته بندی یکی از گزینه هایی است که می توان روشهای نوین را به بازار معرفی نمود و فضا را برای  ارتقاء صنعت بسته بندی و در نتیجه ارائه هر چه بهتر کالا فراهم نمود.

  
جمعه 15 مهر 1390
 زهرا یوسفی

ایجاد سیستم هماهنگ ومدیریت آن.(سیستم یکپارچه)آموزش کلی- جامعه دانشگاهی تا افراد عادی -ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه اعتماد به طرح های پژوهشی.

  
سه شنبه 12 مهر 1390
 فاطمه شكرالهي

به نظر ميرسد يكي از مهمترين راهكارها آموزش تخصصي بسته بندي مواد غذايي باشد يعني در دوره تحصيلات تكميلي بايد علاوه بر گرايشهاي موجود، گرايش بسته بندي مواد غذايي نيز ايجاد شود. زيرا در حال حاضر فقط دو واحد درسي در دوره كارشناسي و دو واحد در دوره ارشد آموزش داده ميشود كه اين به هيچ وجه كافي نيست. چنانچه بسته بندي به صورت تخصصي آموزش داده شود دانشجويان هم بر مباحث تئوري و هم بر مباحث عملي تسلط  پيدا ميكنند و به اين ترتيب بسياري از ضعفهاي اين رشته برطرف ميشود. مثلا يكي از ضعفها نبود دانش ساخت مواد اوليه است و به همين دليل بسياري از مواد اوليه بسته بندي از خارج از كشور تهيه ميشود. يكي از اين مواد سلوفانهايي است كه براي نگه داري قارچ از آنها استفاده ميشود. اين سلوفانها حاوي مواد خاصي هستند و متاسفانه به دليل نبود دانش ساخت آن، از آلمان تهيه ميشوند. مورد ديگر ماشين آلات است كه در اين زمينه نيز متخصصان خواهند توانست به تكنولوژي مناسب دست يابند. روانشناسي مصرف كننده و تاثير بسته بندي در جذب مشتري نيز به رفع مشكلات كمك خواهد كرد.

البته علاوه بر مورد مهم ذكرشده، تخصيص بودجه جهت پژوهش، آموزش و اطلاع رساني به صاحبان صنايع و نيز فرهنگ سازي در جامعه به پيشرفت هرچه بيشتر اين صنعت كمك خواهد كرد. به اميد آن روز

  
سه شنبه 12 مهر 1390
 سمیرا فیضی

ارتقاء  صنعت بسته بندی:

1)کاهش مالیات برای شرکت هایی که محصول خود را با بسته بندی عرضه یا صادر می کنند نسبت به شرکت هایی که به صورت فله اقدام به فروش و عرضه یاصادرات میکنند.

2)افزایش جذابیت و تنوع بسته بندی ها

    ارتباط بیشتر صنعت با کلینیک ها و مراکز بسته بندی و یا مراکز پژوهشی و دانشگاهی   (  3

4)افزایش ارزش افزوده محصولات بسته بندی شده با کیفیت بالاتر نسبت به محصولاتی که به صورت فله به فروش میرسند وتوجه کردن مسئولان به این موضوع.

5) تولید دستگاه ها وایجاد روشهایی  جهت ایجاد و استفاده از بسته بندی هایی با کیفیت بالاتر (نظیر  فناوری نانو ) و حتی گرفتن مشورت از مراکز معتبر خارج از کشور.     

  
یک شنبه 21 فروردین 1390
 محمود توکلی

حمایت مادی و معنوی از دست اندرکاران این صنعت توسط برنامه ریزان

  

جستجوی پیشرفته

کتب و مقالات علمی
صنایع بسته بندی و غذایی

خبرنامه: ثبت ایمیل

فرش پلاس( بسته بندی میوه و سبزی)افزایش ماندگاری محصولات غذایی - فیلم های پلاستیکی چندلایه