English / Persian
امروز یک شنبه 1 اسفند 1395
نقاط قوت و ضعف صنعت بسته بندی کشورمان را برشمارید
شهرک فناوری
گروه کارخانجات پارت لاستیک
کانال تلگرام کلینیک تخصصی بسته بندی مواد غذایی ایرانبانک جامع خرید و فروش ماشین آلات صنایع غدایی و بسته بندی ایرانکانال تلگرامی باشگاه فرمولاسیون مواد غذایی ایرانماشین الات بسته بندی حبوبات و خشکبار

آمار بازدیدکنندگان

کاربر گرامی :  شما می توانید موضوعات  مورد نظر خود را در زمینه های متنوع بسته بندی که نقد و بررسی آنرا مفید می دانید از طریق منوی تماس با ما به این کلینیک منعکس  و نقطه نظرات صاحبنظران را در خصوص موارد مطروحه از طریق همین سایت مشاهده فرمائید

دوشنبه 25 آذر 1392
 مرضیه رضایی

ارزش صنعت بسته بندی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر ، از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست . بررسی آمارهای موجود در صنعت بسته بندی و مقایسه آن با کشورهای دیگر نشان می دهد که سهم ایران در صنعت جهانی بسته بندی بسیار ناچیز است. پائین بودن جایگاه ایران در صنعت بسته بندی و نبود چشم انداز روشنی از رشد این صنعت می تواند تبعات منفی برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد. صنعت بسته بندی به عنوان توانمندساز بخش های اقتصادی عمل می کند. ضعف در این صنعت می تواند آسیب های جدی به سایر بخش های اقتصادی وارد سازد. این ضعف در نهایت باعث ضعف شرکت های ایرانی در بازارهای صادراتی و بازارهای داخلی شده و مزیت رقابتی چندانی نخواهند داشت 

 

. برای پاسخ به نیازهای روز افزون کشور در بخش بسته بندی لازم است که برنامه ای جامع در این خصوص طراحی و اجرا شود که پیشنهاد های زیر می تواند در این مسیر کمک شایانی به توسعه این صنعت کند:
مطالعه همه جانبه وضعیت بسته بندی در کشور و تحلیل نقاط قوت و ضعف آن و ترسیم نقشه راهی بلند مدت برای حمایت از صنعت بسته بندی در کشور با توجه به این که در آینده بسیاری از مصرف کنندگان به تبعات زیست محیطی صنعت بسته بندی حساسیت بیشتری از خود نشان خواهند داد ، از این رو ، جهت پاسخ به این نیازها و ایجاد توازن بین الزامات توسعه ای این صنعت و تبعات زیست محیطی آن ، تمرکز به بسته بندی سازگار با محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است. بررسی برنامه های کشورهای دیگر نیز مؤید این نکته مهم است.
- افزایش آگاهی های عمومی در خصوص صنعت بسته بندی از طریق برگزاری نمایشگاه های سالانه ، دوره های آموزشی و غیره
- مبادله تجارب فنی با کشورهای دیگر و سازمان های بین المللی
- همکاری با سازمان های خارجی از جمله سازمان جهانی بسته بندی ، فدراسیون آسیایی بسته بندی ، فدراسیون اروپایی بسته بندی و فدراسیون بسته بندی امریکای لاتین
- انجام بازدید از کشورهای خارجی با ارسال گروه های بازدید از کشورهای موفق
- افزایش توجه به تعالی شرکت های فعال در این صنعت از طریق اعطای جوایز ویژه بسته بندی
- تمرکز بر محصولات فناوری که در سطح جهانی توان رقابت داشته باشند و بتوانند به عنوان عامل نوآوری در این صنعت عمل کنند
- تمرکز بر روش ها و فناوری های تأثیرگذار بر این صنعت بویژه روش ها و فناوری های مرتبط با بهداشت و سلامت
- توجه به تولید مواد اولیه بسته بندی سازگار با محیط زیست
- تمرکز بر فناوری ها و محصولاتی که به کاهش مصرف انرژی کمک می کنند
- تمرکز بر ماشین آلات و تجهیزات بسته بندی که کارایی بالایی دارند ، مصرف انرژی آنها کمتر است و دارای دقت بالایی هستند.

  
دوشنبه 7 آذر 1390
 سمیرا سیدی

وضعیت بسته بندی مواد غذایی در کشور

 به دلیل مواد غذایی که در مقابل عوامل جوی و میکروارگانیزم ها فاسد می شود, بسته بندی در صنایع غذایی از اهمیت بالایی نسبت به صنایع دیگر بر خوردار است. هر چند صنعت در مواد غذایی در شکل جدید خود عمر چندان زیادی ندارد اما طی دهه های اخیر ما شاهد رشد این صنعت در کشورمان می باشیم, در حال حاضر مجموع تولیدات داخلی مواد غذایی کشور متجاوز از72 میلیون تن می باشد. برآوردها نشان می دهد که برای بسته بندی این مقدار مواد غذایی 433 هزار تن مواد اولیه بسته بندی نیاز است  و این در حالی است که مواد اولیه و ظروف تولیدی بسته بندی در داخل کشور در حدود 67 هزار تن می باشد.

 مشکلات بسته بندی

 مشکلاتی که در زمینه توسعه بسته بندی مواد غذایی کشور در حال حاضر وجود دارد بسیار متعددند که آنها عبارتند از :

1- عدم اطلاع تولید کنندگان داخلی از نقش و اهمیت بسته بندی و تأثیر آن بر موفقیت واحد تولیدی و ارائه محصولات مطابق نیاز بازار و خواست مصرف کننده.

2- پایین بودن سطح کیفیت ظروف بسته بندی و بسته های تولیدی:

الف)در زمینه کارتن ها: پایین بودن درجه استحکام, ضعف پوششی ارتباطی و کیفیت نامناسب چاپ و رنگ های مورد استفاده در طراحی.

ب) در زمینه قوطی های فلزی:قدیمی بودن تکنولوژی,استفاده از ورق های با کیفیت پایین و بعضاً نا مناسب, افت استاندارد پوشش های داخل قوطی (لاک ها) و به ویژه کیفیت پایین دوخت در قوطی ها را می توان نام برد.

ج)در زمینه شیشه: سنگینی وزن, تیرگی رنگ, ناصاف بودن و کج بودن رینگ, موجدار بودن بدنه و پایین تنوع از جنبه طرح شیب.

د) در زمینه پلاستیکی: پایین بودن سطح کیفیت, ظروف تولیدی, عدم توان داخلی در تولید لفاف های چند لایه را می توان نام برد.

3- تولید کم مواد اولیه مورد نیاز در زمینه بسته بندی  در داخل و نیاز به واردات پاره ایی از اقلام به ویژه لفاف های چند لایه که ارز بری بالایی دارند.

4- پایین بودن سطح کیفیت ماشین آلات بسته بندی ساخت داخلی.

5- گرانی تجهیزات و سیستم های پیشرفته بسته بندی و سرمایه گزاری بالا در خصوص خریداری  تجهیزات از خارج به ویژه سیستم های اسپتیک .

6- ضعف سیستم آموزشی در خصوص تربیت کارشناسان متبحر در زمینه بسته بندی و عدم وجود مراکز و پژوهشکده های تحقیقاتی در زمینه بسته بندی در کشور و این در حالی است که در کشورهای نظیر آمریکا هزینه های صرف شده برای  بسته بندی بیش از 100 دلار برای هر نفر در سال است و حدوداً 4/1 نیروی کار این کشور در زمینه تولید مواد اولیه بسته بندی فعالیت  دارند و صنایع بسته بندی یکی از مهم ترین بخش های مصرف کننده مواد خام است .

 

  
جمعه 15 مهر 1390
 هادی باقری

 swot جدول  

  به ما کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف را شناخته و براساس فرصت ها و تهدید ها راهکار های عملی برای از بین بردن نقاط

 ضعف و حفظ نقاط قوت و همچنین بهره بردن از فرصت ها و تهدیدها ،ارائه دهیم

ماتريس swot

     نقاط قوت 

     نقاط ضعف 

     فرصت ها

           تهديد ها

1- در اختیار داشتن نیرو های متخصص جهت  جهت حضور در گارگاه های بسته بندی

2- سود اوری بسیار زیاد در این بخش که می تواند منجر به تحول اقتصادی گردد

3- در دسترس بودن موقعیت های عالی منطقه ای برای ارسال محصولات بسته بندی شده به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس

4- دارا بودن قابلیت ایجاد امنیت غذایی ،اشتغال زایی، و توسعه پایدار بخش کشاورزی از طریق جلوگیری از ضایعات غذایی

5-وجود کلنیک بسته بندی در شبکه مجازی جهان

1- عدم وجود برند تجاری مناسب در زمینه بسته بندی

2- عدم شناخت صحیح از بازارهای هدف وسلایق والگوهای بسته بندی

3- نبود مدیرت جامع وهدفمند در راستای تبلیغات در زمینه بسته بندی

4-عدم وجود امکانات لجستیکی ، حمل نقل ،نگهداری وخدمات متناسب در زمینه بسته بندی

5-عدم تنوع در زمینه تولید و طراحی بسته ها

 

1-وجود محصولات متنوع درایران که می طلبد یک بسته مناسبی روی ان انجام گیرد.

2-عدم وجود رقبای جدی در خاورمیانه

3-بالا رفتن فرهنگ مردم در پذیرش محصولات بسته بندی شده به جای محصولات فله

4-بهره بردن از حضور متخصصین و شرکت های  خارجی  در نمایشگاه های بین المللی بسته بندی 

5-حضور در نمایشگاه های بسته بندی در خارج از کشور برای بالا بردن  تجربه متخصصین داخلی

 

1-عدم عرضه محصولات بسته بندی  شده به علت پائین بودن کیفیت بسته ها

2-عدم رعایت استاندارد در مواد مورد استفاده برای بسته بندی  مطابق با موازین تدوین شده توسط FDA

3-وجود رقبای جدی از جمله اسرائیل و فرانسه در زمینه بسته بندی

4-عدم وجود حمایت مالی دولت از این بخش

5 -زیاد شدن بسته های غیرقابل تخریب پذیر ودر نتیجه الودگی محیط زیست 

 

  
جمعه 15 مهر 1390
 مجتبي دهقان دهنوي

 بنده قصد دارم به علت وجود نقاط ضعف اشاره كنم و تمامي موارد ذكر شده استنباط شخصي بنده است و اميدوارم مورد بررسي قرار گيرد

مورد اول: عدم هماهنگي دانشگاههاي مربوطه در اين زمينه موجب ضعف دراين مورد شده است شما ببينيد در اين كلينيك فقط دو دانشگاه كشور و يك مركز فناوري مشغول به كار هستند به همين دليل كار هاي تحقيقاتي انجام شده از جامعيت كمتري برخوردار است

مورد دوم : به علت بالا بودن هزينه تمام شده توليد محصول و واردات بي رويه محصولات غذايي متاسفانه در دولت و مسئولين مربوطه اين عزم جهت بهبودي بسته بندي وجود ندارد

مورد سوم : بي اطلاعي صاحبان كارخانه ها از مزاياي بسته بندي مناسب و عدم رابطه مناسب بين دانشگاهيان و كارخانه دار ه

مورد چهارم : عدم بنيه مناسب علمي در دانشجويان به دليل عدم آگاهي از نياز هاي كشور در اين زمينه و در صورت همتي جهت تحقيقات در اين زمينه با مشكلات فراواني مواجه هستندا

  
سه شنبه 12 مهر 1390
 فاطمه شكرالهي

نقاط ضعف:

- كم بودن متخصصان بسته بندي و به همين دليل نبود دانش ساخت برخي مواد اوليه و يا ماشين آلات

- بودجه كم جهت انجام مطالعات و پژوهشها

- اطلاعات كم صاحبان صنايع درباره تاثير بسته بندي بر جذب مشتري، كاهش ضايعات و در نتيجه سود بيشتر

- اطلاع كم مسئولين ازتاثير بسته بندي بر سلامت جامعه

- اطلاع كم مسئولين از نقش اين صنعت در افزايش توليد ناخالص ملي. زيرا مواد با بسته بندي مناسب و شكيل را ميتوانيم با قيمت مناسب در بازارهاي جهاني به فروش برسانيم. مثال بارز آن نيز زعفران است

نقطه قوت:

هرچند كه تعداد متخصصان اين رشته كم است اما در ميان همين تعداد معدود، اساتيد و  افراد آگاه و دلسوزي حضور دارند كه بر خلاف كم بودن حمايتها به تلاش خود ادامه ميدهند. نتيجه آن نيز آگاهي دانشجويان از مباحث نو در اين صنعت (مانند نانو، MAP  ، CAP   و ...) و توانمندي آنان در ساخت بسته بندي هاي جديد است.

  
سه شنبه 12 مهر 1390
 سمیرا فیضی

نقاط ضعف بسته بندی:

1)نبود و عدم تولید دستگاه های بسته بندی جدید و مطابق با تکنولوژی روز.

2)در مورد بسیاری از محصولات هنوز دربندی بسیاری از بسته بندی ها بصورت نیست که باعث زیر سوال رفتن کیفیت آن محصول میشود .   easy -open

نقاط قوت بسته بندی:

1)تلاش برای تولید برخی انواع بسته بندی در داخل کشور و وارد نکردن آنها

2)دربرخی کارخا نه های بسته بندی شاهدتولید برخی انواع بسته بندی جهت صادر کردن به چندکشورهمسایه در سالهای اخیر بوده ایم.

  
دوشنبه 11 مهر 1390
 رضا عبداله پور سرابي

به نظر ميرسد در مبحث نارساييهاچندعامل موثرراميتوان برشمرد:

1- سننتي بودن جامعه داخلي كشور كه افراد(بعنوان موتور محركه هرصنعتي) از كودكي باخريدمحصولات فلهاي اشنا ميشوند كه البته اين موردبا اطلاع رساني وافزايش دانش جامعه ازمزاياي بسته بندي به سرعت در حال كم شدن است

2- بسته بندي به عنوان صنعتي كه بين رشته اي ميباش(شيمي-طراحي-جامعه شناسيو...)دنياز به متخصصاني كه از اين علومسررشته كافي داشته وفقط دررشته بستهبندي كار كنند داردكه اين مهم هنوز جاي كار زيادي دارد

3- عدم ورودياعدم تمايل جدي براي ورود محصولات ايراني به بازارهاي جهاني چرا كه هنوز بازار داخليهم براي توليد كننده وهم مسولين اهميت اول را دارد(عدم ايجاد انگيزه رقابت درصنايع)4

عدم همگامي صنايع پايه از قبيل  سيستمهاي الكترونيكي-وسايل ازمايشگاهي مدرن و...حتي ضعف  قوانين سازمان هاي دخيل در موضوع مانند استاندارد-بهداشت-بازرگانيو...    درمورد نقاط قوت موارد زير حايز اهميت مي باشد:

نسبت به زمان شروع توجه به بسته بندي در ايران به كشورهاي پيشرفته رشد سريع و قابل توجهي حاصل شده با توجه به اهتمام دولت به صادرات وورود به تجارت جهاني وتغييرگسترده نگرش مردم به بسته بندي وبه تبع ان صاحبان صنايع وصاحبنظران دانشگاهي اميد زيادي به تحول عميق اين صنعت در ايران وجود دارد   

  
شنبه 15 مرداد 1390
 علی پسندیده

به نظز من مهمترین مشکل صنعت بسته بندی حمایت ضعیف مسئولین از  این صنعت است

  
سه شنبه 16 فروردین 1390
 ICFP

مهمترین نقطه قوت صنعت بسته بندی خود اتکایی و استفاده از متخصصین بومی برای شکوفائی این صنعت و بزرگترین مشکل عددم وجود یک برنامه مدون برای این منظور است

  

جستجوی پیشرفته

کتب و مقالات علمی
صنایع بسته بندی و غذایی

خبرنامه: ثبت ایمیل

فرش پلاس( بسته بندی میوه و سبزی)افزایش ماندگاری محصولات غذایی - فیلم های پلاستیکی چندلایه